KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Isnin, 20 September 2010

Salah Penyokong Kijang.



Penyokong Kelantan tidak pernah serik akan hukuman berat pernah dijatuhkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kepada KAFA ekoran tindakan liar mereka semasa menyaksikan perlawanan membabitkan Red Warriors.

Akibat sikap tidak bertamadun sang peminat, Persatuan Bola Sepak Kelantan telah dikenakan hukuman denda RM50 000 selepas perlawanan akhir Piala Malaysia, pengantungan dari bermain di gelanggang sendiri ekoran rusuhan dan bermacam-macam hukuman lagi.

Insiden terbaru, Kelantan mungkin sekali lagi akan didenda FAM akibat perbuatan penyokong setia mereka sewaktu menyaksikan perlawanan pembukaan Piala Malaysia menentang Negeri Sembilan, tempoh hari.

Kehadiran luar biasa penyokong fanatik menyebabkan ada sebilangan dari mereka membawa mercun masuk kedalam kawasan stadium. Walau perlu melalui pemeriksaan ketat dari pihak keselamatan, bahan api tersebut tetap juga terlepas masuk.

Insiden lontaran pelbagai objek serta mercun bermula selepas pengadil, Yusof Mat Karim memberikan sepakan penalti kepada Negeri Sembilan. Tindakan tersebut mengundang kemarahan penonton menyebabkan berlakunya beberapa lemparan mercun selain satu bunga api dilontarkan kedalam padang sehingga mengenai pemain sendiri.

Menjadi persoalan kini, mengapa masih ada penyokong Kelantan bersikap degil apabila tidak mengendahkan rayuan dan permintaan KAFA supaya lebih berdisiplin sewaktu menyaksikan perlawanan bola sepak membabitkan pasukan negeri.

Adakah kehadiran mereka menonton perlawanan hanya sekadar suka-suka ataupun untuk memberi sokongan kepada semua pemain.

Walau bagaimana pun segalanya telah berlaku dan kebanyakan pihak media juga telah melabelkan semua penyokong Kijang sebagai penyokong tidak berdisiplin kerana sikap segelintir individu yang laparkan nama tetapi tidak ada otak. Dikurniakan akal untuk berfikir tetapi tetap juga melakukan kesalahan untuk keseronokan sementara.

Diharapkan selepas ini, hukuman yang dijatuhkan kepada beberapa orang yang ditahan kerana membawa mercun dapat memberi pengajaran berguna kepada penyokong lain.

Tindakan tegas akan diambil dan denda yang berat akan dijatuhkan. Beringat sebelum kena. Jangan malukan nama keluarga. Tidak padan kerana mercun, diri sendiri tersangkut di lokap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular