KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Jumaat, 17 September 2010

Media Berat Sebelah @ Penyokong Degil?


Dalam melaporkan isu bermain mercun, media dilihat terlebih dalam mengkritik penyokong Kelantan seolah-olah perkara ini tidak pernah berlaku di negeri-negeri lain, padahal setiap kali perlawanan negeri lain dentuman mercun masih lagi dijadikan acara sambutan berbanding Kelantan yang kebelakangan ini semakin berkurangan. Sikap degil penyokong Kelantan sendiri sekaligus memburukkan imej mereka sendiri dimata masyarakat kerana apa yang datang dari Kelantan pasti disensasikan.

Pihak KAFA yang kecewa dengan sikap-sikap degil ini, menyeru seluruh penyokong Kelantan berhenti membawa mercun ke stadium. Malah insiden rempuhan penyokong di pintu masuk stadium baru-baru sepatutnya tidak akan berlaku sekiranya penyokong bersabar dengan barisan-barisan penyokong yang sedang beratur dan mengikut arahan seperti yang diarahkan. Kekecewaan ini ditambah lagi apabila ada anak-anak kecil dan penyokong yang hadir cedera.



Sampai bila sikap degil dan tidak bertamadun terus menjadi budaya masyarakat kita, padahal nasihat demi nasihat sering diberikan. Tidak perlu kita terlalu terasa atau maah dengan media massa sekiranya sikap yang dihebohkan media ini sebenarnya masih lagi wujud dikalangan penyokong Kelantan.

Ramai percaya mereka yang masih berani membaling mercun sebenarnya mereka yang sering membuat onar ketika perlawanan Kelantan diluar Kota Bharu, mereka ini pulang ke kempung membuat onar di Kota Bharu pula, padahal penyokong di Kota Bharu sebelum ini lebih berdisplin dan menurut arahan yang telah diberikan sepanjang TM Liga Super lalu. Amat malang Kota Bharu yang dikenali Bandaraya Islam membawa imej jakun dan hina untuk umat Islam lain di Kelantan dek kerana segelintir penyokong yang tidak bertamadun ini. Sedih juga ada pemain Kelantan dan penyokong Kelantan sendiri terkena balingan mercun ini.

Oleh itu, KAFA menyeru usaha untuk mendidik dan menasihati penyokong supaya lebih berdisplin, tugas ini turut diambil seluruh penyokong Kelantan yang sedar untuk menasihati rakan-rakan terdekat dan saudara mara terdekat. Yakinlah bahawa bolasepak lebih seronok disaksikan dengan teriakan dan sorakan penyokong daripada dentuman mercun ini. Apakah pemain-pemain kita ini dewa yang diturunkan dari langit, sehingga pasukan tidak boleh kalah? sama-sama kita renungkan.

AWAS! PEMBAWA MERCUN AKAN DIGOMO NANTI......

Sokong Bia Bijok , Napok Bijok , Betindok Bijok , Main Bijok , Bijok Sokmo...... Gomo Kelate Gomo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular