KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Selasa, 22 Februari 2011

Prebiu Kelayakan Olimpik 2012
Malaysia mln Pakistan


RedsFC
RedsFCNews@gmail.com

Keupayaan skuad Kebangsaan bawah 23 tahun bakal teruji apabila turun menentang Pakistan dalam aksi pertama pusingan pertama Kelayakan Olimpik 2012 di Stadium Shah Alam, malam esok.

Jika sebelum ini pasukan senior berjaya mengungguli pentas Asia Tenggara dengan muncul juara dalam Piala AFF, skuad muda negara menghadapi tugasan berat untuk meneruskan rekod kecermerlangan bola sepak Malaysia.

Dibarisi pemain serba pengalaman termasuklah pernah beraksi di Piala AFF dan Liga Slovakia, para pemain yang terpilih untuk perlawanan getir ini harus bijak menangani tekanan seterusnya mencari bekalan selesa sebelum bertandang ke arena lawan untuk perlawanan kedua.

Untuk catitan, Malaysia dan Pakistan bertemu sebanyak enam kali dalam perlawanan antarabangsa dengan pasukan Kebangsaan menang empat pertemuan dan seri dua kali. Berdasarkan rekod pencapaian tersebut, kelebihan berpihak kepada pasukan kendalian Ong Kim Swee dimana dapatkah mereka meneruskan rekod tersebut dalam perlawanan itu nanti.

Persoalannya, berapa banyak jaringan mampu mereka hasilkan keatas pasukan yang menduduki tangga ke 173 dunia tersebut.

Berbanding pasukan lawan, dengan kemudahan terhad disamping negara bergolak dengan permasalahan politik tidak kunjung tamat, dikhabarkan di laman rasmi Persatuan Bola Sepak Pakistan, dua pemain yang mungkin diturunkan pada perlawanan itu nanti berpangkalan di luar negara termasuk kelab divisyen di England.

Namun, sejarah sudah membuktikan bahawa negara yang serba kekurangan mampu mengejutkan pasukan yang lebih mempunyai kelebihan. Bagaimana persiapan pasukan negara untuk menghadapi gelora dari negara yang penuh dengan sejarah tersebut.

Malaysia

Telah diumumkan Ong Kim Swee senarai 18 pemain yang akan menggalas tugas negara dalam perlawanan menentang Pakistan malam esok dimana jurulatih Kebangsaan tersebut memilih beberapa pemain dari pasukan senior untuk memperkuatkan Malaysia.

Dengan kelibat pemain seperti Fadzli Shas, Muslim Ahmad, Mahali Jasuli , Wan Zaharulnizam dan K. Gurusamy dalam skuad olimpik, tugas mudah bagi pengendali negara tersebut untuk merencana taktikal ampuh kerana pengalaman yang dimiliki mereka semua sepanjang berada di peringkat senior boleh diterjemahkan dalam perlawanan menentang Pakistan nanti.

Pemilihan Khairul Fahmi Che Mat, Ahmad Fakri Saarani dan Shakir Ali kedalam skuad bawah 23 tahun dilihat tepat dengan prestasi semasa mereka dimana harapan besar tergalas dibahu tiga pemain ini untuk membantu pasukan negara mencatatkan kemenangan di tempat sendiri.

Dua perlawanan persahabatan telah dilalui dan kemenangan besar dalam perlawanan terakhir menjadi faktor utama kepada Ong Kim Swee memilih pemain yang dapat memberikan pulangan berbaloi. Namun ia tidak boleh dijadikan ukuran selain mengharapkan pemain utama yang dijangka akan diturunkan nanti dapat mempamerkan persembahan baik serta fokus sepanjang masa perlawanan.

Senarai Pemain Malaysia

Khairul Fahmi Che Mat
Izham Tarmizi Roslan
Muslim Ahmad
Fadhli Shas
Mahali Jasuli
Affize Faisal Mamat
Faizal Muhamad
Ferris Danial
K. Gurusamy
Irfan Fazail
Gary Steven Robbat
S. Sivanesan
Wan Zaharulnizam Wan Zakaria
Wan Zack Haikal Wan Noor
Fandi Othman
Faizal Abu Bakar
Ahmad Shakir
Ahmad Fakri




Pakistan


Kunjungan singkat mereka ke negara Gajah Putih sebagai langkah persediaan awal sebelum menentang Malaysia mencapai satu keputusan yang memuaskan apabila mencatatkan dua perlawanan seri tanpa jaringan dengan kelab teratas Liga Divisen Satu sebelum tewas 1-2 kepada skuad Thailand bawah 23 tahun.

Perlawanan yang diatur Persatuan Bola Sepak Pakistan tersebut menunjukkan tahap keseriusan mereka untuk mengejutkan Malaysia dalam kelayakan olimpik nanti.

Kehadiran mereka ke Kuala Lumpur bukan semata-mata untuk bertahan tetapi memberikan saingan sengit kepada tuan rumah sebelum menanti kunjungan Malaysia ke Lahore untuk saingan timbal balik.

Pemain Pakistan

Tidak banyak diketahui tentang pemain Pakistan namun berdasarkan senarai pemain yang dikeluarkan di laman web Football Pakistani, pasukan pelawat dijangka akan menurunkan barisan terkuat untuk mencari keputusan positif sebelum balik ke negara mereka.

Dua pemain yang disenaraikan iaitu Yousof Ejaz Butt beraksi di Birkerod IF Skjold, Denmark dan Irfan Khan beraksi Bradford Park Avenue Association Football Club, England manakala pemain selebihnya bermain dengan pasukan tempatan.

Senarai pemain Pakistan.

Yousof Ejaz Butt (Birkerod IF Skjold, Denmark),
Amir Gul (NBP),
Muhammad Omar (KESC),
Manzoor Ahmed (WAPDA),
Alamgir Khan (Police),
Ahsan Ullah (PEL),
Obaid Majeed (KPT),
Ansar Abbas (Army),
Faisal Iqbal (NBP),
Syed Arif Hussain (WAPDA),
Hussnain Abbas (PIA),
Muhammad Tauseef (WAPDA),
Muhammad Adil (KRL),
Mahmood Khan (KRL),
Irfan Khan (Bradford Park Avenue Association Football Club, England),
Saddam Hussain (PIA),
Fahad Ullah Khan (PTV),
Jadeed Khan Pathan (WAPDA),
Rizwan Asif (KRL),
Kalim Ullah (KRL)





Ramalan Keputusan Kelatewaz News
Malaysia 2-0 Pakistan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular