KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Jumaat, 25 Februari 2011

Kedah mln Kelantan




Sang Kijang turun berdepan lawan sebenar apabila bertandang ke Stadium Darul Aman, Alor Setar untuk saingan Liga Super 2011 menentang Kedah.

Perlawanan sebelum ini menyaksikan Kelantan terpaksa bergelut dengan prestasi untuk menewaskan T-Team FC dalam saingan Piala FA manakala Kedah pula tidak bermain setelah mendapat 'bye' ke pusingan kedua.

Untuk rekod pertemuan kedua-dua pasukan sepanjang 2010, Kelantan menewaskan Kedah dalam penentuan tempat ke separuh akhir Piala Malaysia namun dalam saingan Liga dan Piala FA, Kedah lebih bernasib baik untuk mengatasi Kelantan.

Bagi Kelantan, prestasi hebat permulaan musim 2011 menjadi tanda aras kepada mereka untuk mencapai kejayaan di Alor Setar malam nanti dan Kedah pula pasti tidak mahu sekali lagi mengecewakan hati peminat setia mereka yang terguris setelah persembahan hambar dalam perlawanan sebelum ini.

Melihat pada prestasi semasa dan purata jaringan setiap perlawanan, Kelantan memiliki peluang besar untuk menang setelah Kedah hanya mampu menjaringkan satu gol melalui sepakan penalti selepas empat perlawanan.

Saingan 90 minit di Stadium Darul Aman akan menjadi detik yang dinanti-nantikan para peminat kedua-dua pasukan setelah pertembungan sebelum ini menyaksikan perlawanan sengit ditunjukkan dari babak awal sehingga wisel penamat.

Namun, segalanya belum muktamad dan Ahmad Yusof ketika ini berada diatas zon tekanan kerana harapan tinggi peminat Sang Kenari untuk menyaksikan beliau dan anak buahnya dapat menamatkan permulaan buruk. Walau apa jua alasan yang diberikan, tiga mata wajib diraih dan kesebelasan utama yang dipilih diharuskan memberi aksi terbaik bagi menghapuskan seketika kritika yang dilontarkan kepada pemain dan pengurusan Kedah sewaktu ini.

Di kem Kelantan, para pemain dan pihak pengurusan pasti mahukan kemenangan sebagai hadiah pertama buat Datuk M. Karathu yang menyambut hari lahirnya pada hari kelmarin. Bukan senang mahu menundukkan Kedah sementelah pula beraksi di gelanggang lawan namun mereka pasti berjuang habis-habisan demi penghormatan buat ketua jurulatih baru tersebut.

Formasi

Kedah.

Ahmad Yusof menerima kritikan demi kritikan dari peminat pasukan Kedah kerana menampilkan corak tidak menarik bagaikan ketandusan idea menyebabkan skuad Kenari hanya mampu membolosi gawang lawan hanya sekali dari empat perlawanan Liga Super.

Tidak diketahui dimana silapnya bagi kem Kedah ketika ini kerana dengan barisan pemain yang sedia ada termasuk dengan kehadiran beberapa pemain yang beraksi dalam skuad negara, mereka langsung gagal menjaringkan gol yang diperlukan.

Dijangkakan dalam perlawanan ini, berlaku sedikit perubahan formasi dari Ahmad Yusof bagi menambah keinginan para penyerang untuk menembusi gawang Sang Kijang. Mungkin taktikal 4-4-2 atau 4-3-3 bakal diterjemahkan dengan mengharapkan jentera tengah lebih kreatif mengatur gerak melalui sayap dan melakukan hantaran lebih kerap kedalam kawasan penalti Kelantan.

Kelantan

Seperti biasa, Datuk M. Karathu pasti mahukan yang terbaik dari pemain Kelantan dalam setiap perlawanan dan setakat ini, setiap taktikal yang diatur berjaya dituruti para pemain dan empat kemenangan dari lima perlawanan membuktikan sentuhan mantan jurulatih Perak tersebut masih berbisa.

Setakat ini, dua corak digunakan M. Karathu iaitu formasi 4-5-1 dalam dua perlawanan awal dan 4-4-2 pada tiga perlawanan seterusnya. Dijangkakan formasi 4-4-2 bakal digunakakan Karathu bagi memberikan lebih ruang buat pemain penyerang melakukan serangan dengan lebih kerap.

Taktikal 4-5-1 mungkin diguna pakai andai Kelantan bertandang dengan niat mencatatkan seri atau mahu melakukan jaringan melalui serangan balas dan tidak mahu memberi tekanan pada bahagian benteng tetapi ia akan memberi kesan kepada pemain serangan yang bertindak keseorangan.

Karathu pasti tidak mengambil risiko dengan menerapkan taktikal yang mampu memberikan kelebihan pada pasukan lawan namun dalam perlawanan besar seperti ini kita harapkan Kelantan lebih agresif mengatur serangan kearah kubu pasukan lawan.

Kesebelasan Jangkaan

Kedah.


Berdasarkan pertemuan dengan Perak baru-baru ini, posisi penjaga gol pasukan Kedah diisi AL Hafiz Johari. Mungkin penjaga gol muda ini akan terus dikekalkan untuk melawan Kedah.

Bagi posisi pertahanan, Kedah dijangka menurunkan pertahanan Kebangsaan, Sabree Abu untuk mengetuai jentera benteng. Kemungkinan besar V.Thirumugan, Azmi Muslim dan Fauzie Nan turut dikekalkan dalam skuad untuk mengawasi penyerang Kelantan. Selain mereka berempat, Kedah tidak ketandusan pemain simpanan terbaik di posisi pertahanan kerana mereka turut memiliki Fazliata Taib, Shafizan Hashim serta dua pemain muda yang mampu menggalas tugas jika diperlukan.

Posisi tengah pula menghadapi tugasan berat untuk merencana serangan kearah kubu Kelantan dalam perlawanan ini. Namun, Ahmad Yusof pasti mahukan pemain yang diturunkan nanti dapat memberikan aksi lain dari perlawanan sebelum ini. Dijangka gandingan Badrol Bakhtiar, Amar Rohidan, Khairul Helmi Johari dan Ahmad Fauzie Shaari selaku ketua pasukan akan terus diletakkan dalam kesebelasan utama manakala Fiqry Isa dan Khayril Muhaimeen kekal di bangku simpanan.

Pemain serangan bakal mempertaruhkan penyerang kebangsaan, Ahmad Shakir Ali selaku penyerang utama dan rakan gandingan pemain ini mungkin menjadi rebutan antara Azlan Ismail dan Mohd Firdaus Fauzi. Berdasarkan perlawanan lepas, Azlan Ismail dilihat lebih berkeupayaan untuk diletakkan dalam kesebelasan utama kerana rekod jaringan pemain ini menentang bekas pasukan diwakili dilihat sangat baik. Mungkin Ahmad Yusof akan memberi Azlan Ismail dan Shakir Ali di permulaan pertama dan meletakkan Firdaus Fauzi serta beberapa penyerang lain di bangku simpanan.

Kelantan


Kelantan tidak tertekan untuk menurunkan barisan pemain dalam kesebelasan utama kerana pada waktu ini hampir kesemua pemain bebas dari masalah kecederaan kecuali S. Chanturu yang masih bergelut untuk sembuh dari kesakitan lutut.

Dijangkakan, penjaga gol nombor satu Malaysia ketika ini, Khairul Fahmi Che Mat akan diturunkan selaku pemain pertama dengan Mohd Shahrizan terus mengisi posisi simpanan buat kesekian kalinya. Walaupun baru pulang dari tugasan antarabangsa, Khairul Fahmi terus diharapkan kerana prestasi konsisten setiap perlawanan memberikan beberapa keputusan terus berpihak buat Sang Kijang.

Bahagian pertahanan pula kelibat Rizal Fahmi Rosid bersama dengan Farisham Ismail, Daudsu Jamaludin dan Zairul Fitree Ishak dalam kesebelasan utama. Namun Karathu masih mempunyai pilihan jika berlaku sebarang kecederaan kepada pemain utama kerana Wan Rohaimi, S. Subramaniam dan Aziz Ismail turut cergas untuk diturunkan.

Posisi tengah turut dijangka kekal dengan pemain sedia ada kerana Badri Radzi, selaku ketua pasukan Nurul Azwan Roya, Shakir Shaari dilihat menampilkan aksi baik setakat ini untuk membantu Kijang. Perlawanan ini juga menjadi detik istimewa buat seorang lagi pemain sayap Kelantan, Solehin Kanasian Abdullah kerana akan melawan bekas pasukan yang dibantunya pada 2007 mencatatkan kejuaraan treble. Jika diturunkan dalam kesebelasan utama, pastinya dia diharapkan memberikan persembahan menarik didepan peminat setia pasukan tuan rumah. Jika Karathu memilih untuk merehatkan Solehin, kemungkinan besar, Zulyusri atau Nidzad Ayub dijangka akan berada di posisi sayap kanan.

Pemain penyerang pula terus mengekalkan Norshahrul Idlan dan Ramzul Zahini dimana dua penyerang ini sudah membuktikan gandingan mereka mampu memberikan pulangan lumayan kepada pasukan Kelantan. Berhasil menterjemahkan lima gol dari sembilan jaringan keseluruhan setakat ini sudah cukup menunjukkan ketajaman mereka berdua di hadapan pintu gol pelawat. Dan Karathu pasti mengharapkan dua pemain ini terus berada dalam prestasi terbaik untuk membolos gawang pasukan Kedah. Khalid Jamlus kekal selaku penyerang simpanan namun jika pihak kejurulatihan mahukan sedikit kelainan, kemungkinan dia bakal dimasukkan selaku penyerang utama dengan Ramzul atau Norshahrul bakal direhatkan buat seketika.

Yang pastinya, Karathu mahukan anak buahnya dapat mencari jaringan di tempat lawan sambil mengharapkan pemain utama yang diturunkan tidak mengalami kecederaan serius. Perlawanan selepas ini menyaksikan Kijang bakal bertemu antara pasukan pilihan dan jikalau berlaku sesuatu pada pemain yang diturunkan, mungkin sedikit kesusahan bakal dialami dalam percaturan pasukan untuk mencari kejuaraan sulung saingan Liga Super.

Penyokong.

Seperti biasa, arena Darul Aman dijangka terus bergegar dengan sorakan emosi penyokong setia kedua-dua pasukan. Seperti pertemuan sebelum ini, puluhan ribu penyokong kedua-dua pasukan akan bertandang ke venue perlawanan. Diharapkan mereka semua terus menampilkan semangat kesukanan tinggi seperti mana ditunjukkan pada musim lepas. Talian persaudaraan antara penyokong Kedah dan Kelantan begitu tinggi dan biarlah ia kekal tanpa membawa sebarang insiden yang akan mencemarkan nama pada kedua-dua penyokong.

Datang Beri Sokongan Bukan Datang Bawa Hukuman, Bola Sepak Kita, Sokongan Bukan Ketika Menang kerana Sokonga Kita Untuk Sepanjang Zaman.

Ramalan Keputusan Kelatewaz
Kedah 1-3 Kelantan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular