KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 26 Februari 2011

Kelantan Kempunan Tiga Mata.


Impian Kelantan untuk terus mengukuhkan kedudukan di tangga teratas Liga Super tidak tercapai apabila sekadar seri 1-1 dengan Kedah di Stadium Darul Aman, Alor Setar, malam tadi.

Deretan peluang keemasan yang terhidang gagal disudahkan menyebabkan Sang Kijang pulang dengan satu mata.

Bermula babak pertama menyerlahkan penguasaan tuan rumah apabila seringkali mengancam kubu pertahanan Kelantan.

Namun percubaan bahaya mereka hanya hadir pada minit ke-23 dimana sepakan dari jarak 40 meter Amar Rohidan tangkas diselamatkan Khairul Fahmi Che Mat.

Selang dua minit kemudian, giliran Kelantan mengancam apabila sepakan percuma dari luar kotak penalti Mohd Badri Radzi sedikit tersasar manakala gerakan Norshahrul Idlan Talaha pula terbias pertahanan tuan rumah pada minit ke-26.

Badrol Baktiar menyaksikan sepakan percumanya tinggi meliar pada minit ke-34.

Kelantan berpeluang untuk menjaringkan gol pendahuluan pada minit ke-36 namun kegopohan S. Chanturu melakukan penyudah menyebabkan hampir 500 penyokong setia Kijang mengeluh kecewa.

Kedah juga kecewa apabila percubaan Badrol dari luar kotak penalti sekali lagi diselamatkan Khairul Fahmi Che Mat pada minit ke-37.

Percubaan tinggi Badri Radzi hasil hantaran Zairul Fitree Ishak pada minit ke-44 menutup separuh masa pertama dengan keputusan 0-0.

Bersambung babak kedua, Kedah mengandakan asakan untuk menjaringkan gol pertama tetapi kebanyakan percubaan mereka tersekat dengan ketangkasan Khairul Fahmi.

Bermula dengan percubaan lemah kaki kiri Azlan Ismail pada minit ke-54, Fauzie Nan pula hampa gerakan satu dua dengan Khairil Muhaimeen diselamatkan oleh Rizal Fahmi Rosid tidak lama kemudian.

Serangan demi serangan yang dilancarkan Sang Kenari akhirnya membuahkan hasil apabila hantaran lintang Badrol Bakhtiar pada minit ke-56 terus disambung pantas Azlan Ismail kedalam pintu gol Kelantan.

Azmi Muslim hampir mengandakan kedudukan tuan rumah apabila sepakan deras dari luar kotak penalti berjaya ditepis keluar penjaga gol Kelantan pada minit ke-66.

Kelantan melakukan dua pertukaran dengan memasukkan K. Soley dan S. Subramaniam bagi mengantikan Zairul Fitree dan S. Chanturu yang mengalami kecederaan.

Kemasukan K. Soley menambah daya serangan Kijang untuk mencari gol penyamaan dimana sentuhan bekas pemain Kedah tersebut hampir menyamakan kedudukan buat Kelantan namun pertahanan Kedah lebih pantas memintas sepakan pemain ini pada minit ke-76.

Bagi menambah sengat di bahagian depan, Nurul Azwan Roya digantikan dengan Nidzad Ayub dan kemasukan pemain muda ini memberi nafas baru kepada corak serangan Kelantan.

Hasilnya, hantaran lintang Nidzad Ayub gagal dikeluarkan pemain pertahanan Kedah dan Norshahrul Idlan terus melakukan sepakan deras menewaskan sama sekali Al - Hafiz di pintu gol tuan rumah pada minit ke-78.

Gol pertama menambah semangat pemain Kelantan untuk mencari jaringan kedua namun beberapa peluang yang sepatutnya sudah memberi tiga mata gagal disempurnakan Mod Ramzul Zahini Adnan dan ketua pasukan, Mohd Badri Radzi pada minit ke-86.

Dua percubaan tepat Norshahrul Idlan Talaha turut diselamatkan Al - Hafiz pada masa kecederaan manakala sepakan deras Badrol ditumbuk keluar Khairul Fahmi untuk kedudukan kekal 1-1 sehingga wisel penamat.

Tiga kad kuning dilayangkan pengadil kepada kedua-dua pasukan dengan Kedah menerima dua kad kuning melalui Sabree Abu dan Fauzi Nan manakala Kelantan pula menerima satu kad kuning kepada Mohd Daudsu Jamaludin.

Posisi Bola (%)
Kedah 49-51 Kelantan

Pemain Terbaik:
Norshahrul Idlan Talaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular