KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 30 Januari 2011

Piala Sumbangsih: Suka Bawa Duka


Saat Suka
Hantaran pendek yang tepat, barisan tengah perancang terbaik, kombinasi Nurul Azwan Roya, K.Soley, Mohd Badhri dan Norshahrul menjadi, barisan pertahanan dan penjaga gol yang kebal dan kental. Inilah antara komen-komen suka seluruh penyokong Kelantan apabila wisel penamat ditiupkan semalam.

Pujian melambung juga turut diberikan kepada ketua jurulatih baru The Red Warriors Datuk M. Karathu yang dilihat mampu mengatur strategi yang mantap. Pasukan Selangor semalam dilihat tidak berdaya melawan asakan pemain The Red Warriors yang diketuai Mohd Badhri, biarpun beberapa kali cubaan Safee Sali dan Amri Yahya merempuh pertahanan dihampakan dan dapat dipatahkan oleh barisan pertahanan dan penjaga gol tersohor di Malaysia.

Nuffnang Ads

Ramai pengkritik sukan dan termasuk pengulas sukan Astro Arena turut teruja dengan prestasi memberansangkan The Red Warriors, ternyata kekalahan demi kekalahan pada perlawanan persahabatan merupakan antara strategi bekas jurulatih B. Sathianathan untuk mengaburi pasukan lawan. Oleh itu tidak hairan jika pada 2 minggu lepas Safiq Rahim ketika ditemuramah wartawan arus perdana mengatakan dia hanya gerun dengan persembahan pasukan Negeri Sembilan seolah-olah mengambarkan perlawanan terdekat menentang Kelantan sedikit pun tidak digeruni.

Malah tanggapan Safiq Rahim turut mempengaruhi segelintir penyokong Kelantan yang turut menjangkakan prestasi Kelantan akan merosot akibat ketiadaan tiga bekas pemain Kelantan yang berhijrah ke pasukan T.Team. Jika dihitung jumlah kehadiran penyokong Kelantan semalam sedikit merosot, berbanding jumlah penyokong bagi perlawanan menentang Selangor sebelum ini. Hujan sepanjang hari semalam juga mungkin salah satu faktor kemerosotan jumlah kehadiran. Kehadiran penyokong bersih daripada sebarang insiden pergaduhan dan provokasi serta terima kasih kepada pihak keselamatan stadium dan pihak polis yang berkerja keras memastikan perlawanan ini bebas daripada sebarang masalah yang sering melanda kedua-dua penyokong ini.

Tan Sri Annuar Musa ketika ditemui semalam turut bangga dengan kemenangan ini dan sekaligus menutup segala masalah yang merencatkan perancangan beliau dalam pembangunan bolasepak Kelantan. Kemenangan ini adalah hadiah beliau kepada seluruh penyokong Kelantan yang sentiasa memberi semangat dan sokongan kepada beliau memimpin pasukan bolasepak Kelantan supaya terus digeruni dan mencapai kegemilangan dalam mengutip piala-piala yang masih belum singgah di bumi Kelantan. Beliau turut berterima kasih kepada Datuk M. Karathu yang melaksanakan tugasan pertamanya dengan sempurna dan cemerlang.

Ucapan daripada barisan kepimpinan KAFA di Facebook:

Admin: Kelantan juara Piala Sultan Ahmad Shah 2011!

Syabas kepada semua pemain, management dan yang semestinya, para peminat! Alhamdulillah, semoga TRW terus maju dan berjaya sepanjang tahun ini!
alhamdulillah, kita julang Piala Sultan Ahmad Shah utk kali pertama tahun ini.. satu permulaan yg baik. berkat doa semua.
Syukur kita menang n menjulang piala sultan ahmad shah tp kejuaraan semlm hampir musnah sekiranya perlawanan semlm d batalkan angkara balingan botol n mercun......sampai bila sep kita nk jd lagu ni!!!!!

Saat Duka

Namun kegembiraan KAFA tidak lama kerana KAFA berkemungkinan akan didenda bagi setiap kesalahan para penyokong yang masih berdegil atau membawa perangai ulu mereka ke stadium walaupun sering kali ditegur dan dinasihatkan. Antara kesalahan yang masih ada semalam, membaling dan membawa masuk mercun, mengibar bendera politik, merosakkan harta benda stadium, membaling botol atau objek ke dalam padang dan membawa barangan kawalan polis seperti Flare. Balingan objek dan mercun telah menyebabkan perlawanan dihentikan lebih 10 minit kerana para pengadil gerun dengan balingan objek dan mercun berterusan daripada penyokong Kelantan.

Pelik sikap penyokong pasukan juara tetap sama, biarpun pihak polis dikerah lebih ramai mengawal gelagak penyokong Kelantan, ianya sedikitpun tidak menimbulkan perasaan takut kepada penyokong Kelantan. Apa sudah jadi dengan penyokong kita? Kenapa masih terbawa-bawa perangai tidak senonoh dan kekampungan ini? mungkin jawapan ini ada pada diri masing-masing, apa yang pasti KAFA mungkin didenda. Sedih mengenangkan saban tahun ada sahaja segelintir peminat yang suka membuat onar.

Namun pujian harus diberikan kepada seluruh penyokong Kelantan yang lain kerana terus bersemangat dan mengekalkan sikap bijak mereka dalam menyaksikan perlawanan ini. Paluan gendang bertalu-talu dan sorakan gamat sepanjang masa memecahkan kesunyian kem penyokong Selangor yang sudah kaku tergamam dengan jaringan cantik ketua pasukan Kelantan melalui sepakan percuma yang melencong tepat menewaskan penjaga gol Selangor.

Diharap kelab-kelab penyokong dan seluruh penyokong Kelantan terus berusaha gigih bersama KAFA memastikan baki perlawanan Kelantan selepas ini bebas daripada denda. Tiada guna penajaan dan nilai tiket penonton jutaan ringgit yang sepatutnya digunakan untuk membangunkan pasukan Kelantan, dibazirkan kepada denda-denda yang dilakukan penyokong Kelantan.

FAKTA UNDANG-UNDANG MALAYSIA:

Kesalahan membawa "semua jenis mercun termasuk Mercun yang dikenali Flare boleh disiasat mengikut Seksyen 42 Akta Bahan Letupan 1957. dan jika disabitkan kesalahan kerana mengilang, memiliki atau mengimport kedua-dua bahan itu boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya sekali.


Sokong Bia Bijok, Napok Bijok, Betindok Bijok, Main Bijok, Bijok Sokmo.....Gomo Kelate Gomo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular