KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Jumaat, 28 Januari 2011

Karathu Bangga Kembali Ke Kelantan

Sebaik sahaja mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa terus bergegas ke Stadium Sultan Muhammed IV untuk meninjau sesi latihan para pemain Kelantan.

KOTA BHARU – Ketua Jurulatih Kelantan yang baru, Datuk M Karathu tidak membuang masa sebaik sahaja tiba di Kota Bharu apabila memulakan tugasannya pertama dengan bertemu semua pemain Liga Super Kelantan dalam sesi latihan pagi semalam.

Karathu, 67 tahun dilantik sebagai pengendali skuad The Red Warriors berkuatkuasa serta-merta bagi menggantikan B Sathianathan yang digantung selama enam bulan. Dia mengikat kontrak sebagai pengendali Kelantan untuk tempoh setahun.

Karathu ketika ditemui berkata, beliau merakamkan ucapan terima kasih diatas kepercayaan yang diberikan oleh Presiden Persatuan bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa yang melantik beliau sebagai pengendali baru pasukan ini.

“Saya terharu kerana diberi kepercayaan untuk mengemudi pasukan Kelantan. Saya gembira kerana dapat bekerja dengan Kafa dan saya mengambil tanggungjawab ini dengan sepenuh hati untuk membantu pasukan ini,” katanya.

“Kelantan adalah salah satu pasukan yang saya minati sejak tahun 1993 semasa saya menjadi jurulatih dengan membawa masuk Kelantan mara ke perlawanan separuh akhir Piala Malaysia pada tahun tersebut.

“Kelantan adalah satu pasukan seperti pasukan Brazil di negara benua Afrika Selatan yang mempunyai keghairahan yang memuncak dalam bola sepak selain turut mempunyai pemain yang berbakat. Walaupun saya tidak tahu banyak mengenai pemain pasukan ini dan perlu mengambil sedikit masa untuk mempelajarinya namun itu bukan masalah besar bagi saya,” katanya.

Karathu berkata, beliau akan mendapatkan maklum balas daripada bekas jurulatih, Sathianathan selain dua pembantunya iaitu Hashim Mustapha dan Sideek Samsuddin bagi mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pasukan ini.

“Saya kena mengambil sedikit masa untuk mengenal pasti kelemahan pasukan kerana jadual perlawanan cukup padat dan termasuk juga bagaimana corak taktikal yang akan saya gunakan.

“Perlawanan menentang Selangor menjadi ujian pertama bagi saya. Saya belum tahu keadaan fizikal pasukan sebab saya difahamkan Kelantan kalah banyak dalam perlawanan persahabatan jadi kita dalam proses membentuk sebuah pasukan baru sebenarnya.

“Saya menuntut disiplin yang tinggi daripada semua pemain. Mereka juga perlu menunjukkan karakter serta kebolehan yang tinggi apabila bersama pasukan ini kerana kita akan bermain dalam satu liga yang kompetetif bermula Sabtu ini,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular