KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 30 Januari 2011

Kelantan Juara Piala Sumbangsih 2011


Tahniah Kelate! Kelantan buat pertama kalinya menjuarai Piala Sultan Haji Ahmad Shah tahun 2011 sejak diperkenalkan pada tahun 1985. Selangor pulak gagal mencapai impian menjuarai piala ini buat kali ketiga berturut-turut. Sememangnya permainan malam ini memang best untuk kedua-dua pasukan Juara Piala Malaysia dan Juara Liga Super 2010.

Namun kemenangan nyata berpihak kepada Kelantan dengan jolokan The Red Warriors dengan jaringan penalti oleh penyerang profilik Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-8 dan sepakan percuma yang cantik dari kapten Kelantan, Mohd Badhri Radzi atau Piya pada minit ke-73.

Kelantan yang menguasai perlawanan minit-minit awal menyebabkan pasukan Selangor agak kelam-kabut dan seringkali dilihat tidak dapat mengawal bola dengan baik sehinggakan pemain Kelantan dapat merampas dan menyerang ke kubu pasukan Selangor. Pada minit ke-8, Nurul Azwan Roya yang merupakan bekas pemain Johor FC pada musim lepas dijatuhkan di dalam kotak penalti dan pengadil tidak teragak-agak untuk memberikan kad kuning pertama dan menghadiahkan sepakan penalti kepada Kelantan. Norshahrul Idlan Talaha dengan baik menjaringkan gol pertama Kelantan dan pertama di dalam musim Liga Super 2011.

Selangor juga tidak ketinggalan dalam menghasilkan percubaan-percubaan yang menarik. Gandingan Safee Sali dan Mohd Amirulhadi Zainal juga dilihat cuba memecah benteng pertahanan Kelantan yang ampuh iaitu Farisham, Daudsu. Selain dari kecekapan penjaga gawang Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat. Sepakan berbahaya juga dapat dihasilkan oleh Amri Yahyah dan Safee Sali. Penyerang Selangor, Fadzly Saari dilihat sentiasa berada di dalam offside untuk menjaringkan gol dan sememangnya pertahanan Kelantan bijak memerangkap penyerang Selangor untuk dalam keadaan offside.

Dato’ M.Karathu dan K.Devan pastinya mempunyai strategi masing-masing untuk separuh masa kedua. Nyata permainan pada separuh masa kedua tidak mengecewakan dan menghiburkan bagi kedua-dua penyokong Selangor mahupun Kelantan. Serangan demi serangan dilakukan oleh kedua-dua pasukan. Pada minit ke-73, Kelantan diberikan sepakan percuma di sebelah kanan gawang Selangor. Sepakan diambil oleh kapten Kelantan, Piya yang menyepak rendah dan padu ke arah pintu gol Selangor melepasi jangkauan penjaga golnya, Mohd Iqbal Suhaimi dan terus ke dalam jaring Selangor. 2-0.

Perlawanan tamat dengan 2-0, Kelantan menang ke atas gergasi merah kuning. Namun, jika dilihat kini Selangor sememangnya bukan lagi pasukan tandingan Kelantan apabila dari 5 perlawanan terakhir menentang Kelantan, 3 perlawanan seri manakala 2 lagi perlawanan kalah. Kelantan kini adalah pasukan yang digeruni oleh pihak lawan dan sememangnya menjadi calon utama untuk menjuarai ASTRO Liga Super 2011 dan seterusnya layak ke Piala AFC tahun 2011.

Tamat permainan, Khairul Fahmi Che Mat diumum sebagai pemain terbaik perlawanan Piala Sumbangsih 2011. Kemenangan ini juga merupakan hadiah buat jurulatih Kelantan yang digantung selama 6 bulan oleh FAM, B.Sathianathan. Jurulatih baru Kelantan yang hanya sempat melatih Kelantan selama 2 hari, Dato’ M.Karathu berjaya membawa pulang piala sumbangsih ini ke bumi Kelantan. Pernah melatih Kelantan 18 tahun lepas selepas berjaya membawa Kelantan ke separuh akhir Piala Malaysia 1993 tetapi tewas kepada Kedah. Sekalung tahniah juga kepada pemain ke-12 Kelantan, iaitu penyokong-penyokong pasukan Kelatan The Red Warrior yang tidak putus-putus dan tidak berbelah bahagi. Tahniah! teruskan supaya kita dapat menjadi Juara Liga Super 2011!

1 ulasan:

Catatan Popular