KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Isnin, 17 Januari 2011

Annuar bidas pemain langgar etika



BANGI – Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa kesal dengan sikap segelintir pemain yang mengejar tawaran gaji tinggi sehingga sanggup melanggar etika dan peraturan yang ditetapkan.

Tegas beliau yang juga Presiden Bola Sepak Kelantan (KAFA), perbuatan sedemikian sekiranya dibiarkan berleluasa tanpa dikawal, maka ia akan membawa kepada kejatuhan bola sepak di negara ini. “Pemain-pemain yang tidak beretika dan tidak bertanggungjawab seharusnya dikenakan tindakan sebagaimana dikenakan terhadap sesebuah kelab yang tidak mematuhi peraturan.

“Kalau sesebuah kelab boleh digantung kerana kegagalan membayar gaji, KWSP(Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) dan lain-lain kepada pemain, maka pemain juga perlu berdepan tindakan seperti itu,” katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 150 penyokong Red Warrior di sini semalam.

Annuar hadir untuk merasmikan Kedai Sukan Al Jabbar Sport Dot Com, yang merupakan cawangan sulungnya di Jalan 8/35, Seksyen 8, Bandar Baru Bangi di sini.

Mengulas lanjut isu yang sama, Annuar turut membidas para pegawai kelab atau persatuan bola sepak juga tidak menghiraukan etika dalam cara mereka memancing pemain untuk menyertai pasukan masing-masing.

“Kita sebelum ini sudah ada buat pekeliling dan dihantar kepada semua pasukan lain bagi memaklumkan senarai pemain yang kita gugur.

“Namun ada juga pasukan yang tidak mempedulikan pekeliling tersebut dan membuat tawaran kepada pemain-pemain kami, tanpa diketahui KAFA,” jelasnya yang tidak menamakan pemain-pemain terbabit, namun sudah menjadi pengetahuan umum bahawa yang dirujuk beliau adalah tiga pemainnya iaitu Indra Putra Mahayuddin, Nor Farhan Mohamad dan Azizi Mat Rose.

Bagaimanapun, Annuar turut menegaskan, beliau mengambil berat isu ini bukan kerana ia menimpa KAFA semata-mata, tetapi ia merupakan masalah serius yang juga membelenggu Kuala Lumpur dan Selangor.

“Mengikut peraturan 10.5 FAM, usah nak kata berpindah, berunding pun tidak boleh melainkan dengan pengetahuan persatuan,” jelas beliau.

Sementara itu, Annuar memberitahu, KAFA telah menyiapkan afidavit berhubung dakwaan tiga pemainnya ‘dicuri’ pasukan lain, untuk diserahkan kepada FAM hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular