KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Khamis, 27 Januari 2011

Kelantan Pilih Karathu


Karathu (duduk, enam dari kiri) bersama barisan pemain ketika membimbing pasukan Kelantan dalam kempen Piala Malaysia 18 tahun lalu.

KOTA BHARU – Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) melantik bekas jurulatih Perak, Datuk M Karathu sebagai Ketua Jurulatih Kelantan yang baru musim ini berkuatkuasa serta-merta bagi menggantikan B Sathianathan yang menjalani hukuman penggantungan selama enam bulan.

Perlantikan Karathu, bekas jurulatih Perak 2008-2009 itu diumumkan oleh Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa dalam satu program temu bual sebuah stesen televisyen swasta malam tadi.

Pemilihan Karathu mengakhiri spekulasi terkini mengenai siapa yang bakal mengisi kekosongan jawatan Ketua Jurulatih yang ditinggalkan Sathianathan tatkala sepak mula Liga Malaysia membabitkan perlawanan Sumbangsih bagi merebut Piala Sultan Haji Ahmad Shah, pertemuan diantara Selangor menentang Kelantan di Stadium Shah Alam hanya berbaki tiga hari sahaja lagi.

Pemilihan Karathu sebagai Ketua Jurulatih Kelantan yang baru ini juga bermakna beliau berjaya mengetepikan tiga lagi calon lain iaitu Mohd Azraai Khor Abdullah, Bojan Hodak dan Peter James Butler sebagaimana yang telah diumumkan oleh Annuar Musa sebelum ini.

Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa ketika dihubungi berkata, pemilihan Karathu sebagai pengendali Kelantan yang baru berdasarkan pengalaman luas beliau menjadi jurulatih bola sepak sejak sekian lama.

“Dia (Karathu) dan Sathianathan akan melaporkan diri kepada pihak Kafa di Kota Bharu pada pagi esok (ini) bagi memulakan tugas baru mereka masing-masing. Karathu akan mengikat kontrak selama setahun melatih pasukan Kelantan,” katanya.

“Pemilihan Karathu sebagai Ketua Jurulatih Kelantan yang baru telah dipersetujui oleh bekas pengendali sebelum ini Sathianathan. Pihak pengurusan Kafa dan Sathianathan sebulat suara melantik dia sebagai pengendali pasukan kita yang baru berkuatkuasa serta-merta.

“Saya percaya berdasarkan pengalaman luas dia sebagai jurulatih bola sepak yang pernah melatih pasukan dalam dan luar negara dia tidak mempunyai masalah untuk membimbing Kelantan musim ini,”katanya.

Nama Karathu sudah pasti tidak asing dalam kalangan peminat bola sepak Kelantan kerana dia pernah membimbing Kelantan pada tahun 1993 serta menjadi jurulatih import tempatan pertama yang berjaya membawa Kelantan mara ke perlawanan separuh akhir Piala Malaysia pada tahun tersebut.

Sudah pasti para peminat Kelantan mengharapkan sentuhan ajaibnya selaku antara pakar taktikal terbaik di negara ini untuk membawa Kelantan menjulang Piala Sultan Haji Ahmad Shah buat pertama kali apabila bertemu Selangor di Shah Alam pada Sabtu biarpun hanya mempunyai masa tidak kurang daripada tiga hari melatih Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular