KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Khamis, 10 Mac 2011

Malaysia Ke Pusingan Kedua.

Malaysia lepas ke pusingan kedua Kelayakan Olimpik 2012 apabila mengenepikan cabaran Pakistan dengan agregat 2-0.

Perlawanan di Stadium Punjab, Lahore yang turut disaksikan Presiden PFF, Makhdoom Syed Faisal, Lembaga Pengarah Sukan Pakistan, Jeneral Amir Hamza Gilani serta Setiausaha Sukan Negara Pakistan, Aziz Ahmed Bilour berkesudahan kedua-dua pasukan terikat 0-0.

Sebelum ini, pasukan Negara mudah menjinakkan Pakistan 2-0 dalam perlawanan pertama di Kuala Lumpur.

Menurut laporan dari laman web rasmi FootbalPakistan.com, kekalahan nasib buat Pakistan apabila deretan peluang yang diperoleh melalui Jadeed Khan dan Kalim Ullah gagal disempurnakan kedalam jaring kawalan ketua pasukan Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat.

Pakistan yang dilatih Tariq Lutfi merupakan pasukan yang lebih baik dari Malaysia dalam perlawanan timbal balik ini tetapi ketumpulan jentera serangan termasuk gagal menyempurnakan enam peluang keemasan menjadi penyebab kekalahan mereka dalam perlawanan ini.

Kesilapan taktikal Tariq dengan memasukkan pemain baru, Rashid Ali dan Hasim Mansoor untuk mencari gol tidak berhasil kerana mereka berdua tidak mampu memikul tugas yang diberikan.

Walau berkedudukan rangking lebih rendah dari Malaysia, mereka sepatutnya menyalahkan diri sendiri mengapa tidak mampu mencapai matlamat tiga jaringan walau mempunyai banyak peluang untuk melakukannya.

Satu pujian buat Pakistan apabila penjaga gol utama mereka, Muhamad Umer sekali lagi memainkan peranan penting menyelamatkan kubu Pakistan dari percubaan Malaysia melalui penjaring perlawanan pertama, Wan Zaharul Nizam dan Mohd Irfan Fazail.

Semua pemenang termasuk Malaysia dalam pusingan pertama akan bertemu 13 pasukan Asia di pusingan kedua iaitu Australia, Bahrain , China PR, North Korea, South Korea, Iraq, Japan, Lebanon, Qatar, Saudi Arabia, Syria, Uzbekistan, dan Vietnam yang dijadualkan akan berlangsung pada 19 dan 23 Jun 2011.

Kesebelasan Utama:

Pakistan: Tariq Lutfi
Muhammad Umer (Gk), Faisal Iqbal, Ahsanullah, Manzoor Ahmed, Alamgir Khan, Syed Arif Hussain, Muhammad Adil, Mahmood Khan, Rizwan Asif, Kaleemullah dan Jadeed Khan Pathan (C)

Subs: M Qais (Gk), Saddam Hussain, Ghazanfar Abbas, Ubaid Majeed, Rashid Ali, Asim Mansoor dan Amir Gul.

Malaysia: Manager: Affendi Hamzah & Jurulatih: Ong Kim Swee
Khairul Fahmi Che Mat (Gk)(C), Mahalli bin Jasuli, Mohd Affize Faisal, Mohd Fazli Shas, Mohd Irfan Fazail, Wan Zaharulnizam Zakaraia, Ahmad Fakri Saarani, Gurusamy Govandar Kandasamy, Gary Steven Robertm, Mohd Muslim Ahmad dan Mohd Fandi bin Othman.

Subs: Mohd Faizal Abu Bakr, Sivanesan Shanguman, Thamil Arasu Ambumamee, Nazirul Naim Che Hashim, Ahmad Shakir Md Ali, Syahrul Azwari Ibrahim dan Muhammad Zamir Selamat

Pegawai Perlawanan

Pengadil: Hoang Minh Nguyen,
Penolong 1: Dinh Dung Phung,
Penolong 2: Minh Tri Vo,
Pegawai Ke-4: Ngoc Ha Nguyen
(Semua Pengadil Dari Vietnam)

Komisioner Perlawanan: Hassan Ghaffari (Iran)
Lo Komisioner Perlawanan: Mian Rizwan Ali (Lahore)
Penilai Pengadil: Jassim Mohamad Mahmood Abdul Karim (Bahrain)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular