KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Jumaat, 4 Mac 2011

Disiplin Penyokong Kelantan


Assalamualaikum w.b.t.

Tahniah buat THE RED WARRIOR atas kejayaan menumbangkan Negeri Sembilan tempoh hari. Semoga kejayaan sentiasa menjadi milik kita, insyaallah. Tetapi bukan itu sebenarnya yang ingin saya perkatakan tetapi mengenai DISIPLIN penyokong-penyokong kita.

Kadang-kadang saya sendiri malu melihat karenah penyokong-penyokong kita yang terlalu fanatik hingga berlaku pergaduhan sesama sendiri. Tidak salah anda menjadi penyokong tetapi SALAH jika anda tidak pandai menjaga DISIPLIN & NAMA BAIK pasukan kita.

Apa yang ingin saya luahkan adalah mengenai tingkahlaku segelintir penyokong yang suka membaling objek pada kaum hawa yang masuk ke dalam stadium dan juga balingan objek ke dalam padang. Apa yang ingin saya tekankan adalah berkaitan dengan balingan objek pada kaum hawa. Apa salah mereka jika mereka juga turut meminati sukan bola sepak dan tidak pernah ada larangan bahawasanya kaum hawa tidak dibenarkan masuk stadium untuk menyaksikan bola sepak.

Saya salah seorang penyokong setia bola sepak Kelantan, setiap kali ada kesempatan dan masa saya akan pergi ke stadium untuk menyaksikan pasukan kesayangan saya beraksi. Apa yang saya pelik, jika saya ke stadium luar selain SSMIV, penyokong-penyokong kita tidak pula memperlihatkan sikap jakun (darak).

Tiada pula objek-objek seperti bekas air melayang ketika kaum hawa berjalan masuk ke stadium tapi lain sungguh di Kota Bharu.
Jika kelibat kaum hawa sedang berjalan masuk, mencari tempat duduk maka boleh dilihat bermacam-macam objek melayang. Tidak cukup dengan itu,macam2 maki hamun disertakan bersama layangan objek-objek tersebut. Bagi saya sikap begitu sungguh memalukan.

Cuba anda bayangkan jika kaum kerabat anda yang terkena seperti apa yang kaum hawa tersebut kena. Tentu anda akan marah dan maki hamun tidak tentu pasal. Macam tu la juga orang yang terkena itu rasa. Anda perlu fikir sebelum membuat sesuatu tindakan yang tidak mendatangkan kebaikan malah menambahkan lagi keburukan.

Seperti apa yg berlaku tempoh hari. Kakak saya cerita ada kes bergaduh sesama sendiri disebabkan si suami/kekasih kaum hawa tersebut marah apabila isteri/kekasih terkena objek yang dibaling. Anda sendiri fikir la samada berbaloi ke anda bertindak demikian pada orang yang tidak bersalah. Anda marah jika kita dilabelkan sebagai penyokong ganas tetapi kita sendiri tidak pernah berusaha untuk membuktikan bahawa kita tidak seperti apa yang orang luar fikir.

Patut la saya lihat di SSMIV tidak ramai kaum hawa yang BERANI datang. Saya pernah bertanya pada seorang peminat bola juga kaum hawa. Saya tanya kenapa tidak pernah nampak dia di SSMIV sedangkan di stadium lain selalu sangat saya nampak dia. Dia cakap dia tidak berani masuk sebab takut kena baling. Kawan dia pernah kena baling walaupun masuk dengan suami dia.

Saya sendiri bila ke SSMIV terpaksa masuk awal bagi mengelak dibaling. Anda nilai la sendiri, sampai macam tu sekali orang takut nak jejak kaki ke SSMIV. Saya rasa salah tempat anda nak tunjuk gedebe, yang buruk nama adalah kita semua, penyokong kelantan.

Saya harap sesiapa yang terasa sila la ubah sikap dan cara anda. Jangan terlalu kuno, kami sebagai kaum hawa juga minat dengan sukan bola sepak. Tidak salah kami menyokong pasukan kesayangan kami. Luahan saya ini adalah untuk kebaikan bersama dan berharap agar semua penyokong kita berubah. Alhamdulillah sekarang saya tengok di SSMIV sudah jarang kedengaran bunyi mercun dan kadang-kadang dalam 1 game tidak pernah langsung kedengaran bunyi mercun.

Tahniah penyokong kelate… Sokong bia bijok…

Gomo kelate gomo.

Sekadar luahan,

Yaya (Kelate Dot Net Lemboh Keley)

sumber kelate.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular