KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 13 Mac 2011


Fahmi tiada masalah berlatih berasingan

pix_gal0
KHAIRUL Fahmi Che Mat (gambar) - tonggak yang kini menjadi sandaran utama menerajui skuad negara layak ke Sukan Olimpik 2012 - tiada masalah menjalani latihan berasingan dengan barisan yang majoritinya adalah pemain Harimau Muda A.

“Bagi saya tidak ada masalah kerana kami sudah serasi dan tahu corak permainan masing-masing,” kata penjaga gol Kelantan itu yang sekali lagi memastikan gawang negara tidak dibolosi ketika bertemu Pakistan pada perlawanan kedua pra-kelayakan Olimpik di Stadium Punjab, Lahore, Rabu lalu.
“Kini skuad negara sudah layak ke pusingan kedua di mana bakal menanti kami ialah salah satu daripada 13 pasukan terbaik Asia. Jadi untuk perlawanan ini, mungkin kami perlu lebih banyak latihan bersama bagi memantapkan lagi pasukan.”
Ketika ditanya mengenai pemilihannya sebagai kapten pasukan, Fahmi mengakui lilitan kapten di lengannya mencetus semangat dan keyakinan lebih tinggi buatnya untuk memberi arahan kepada rakan sepasukan dalam memastikan benteng pertahanan negara tidak dibolosi.

“Siapa menjadi kapten tidak penting, tetapi sebagai penjaga gol saya dapat melihat pergerakan pemain dengan lebih jelas dan mudah bagi saya untuk memberi arahan kepada barisan pertahanan,” kata pemain berusia 22 tahun itu.

Fahmi yang menjadi antara tonggak negara ketika menjuarai Piala Suzuki, Disember lalu turut mendedahkan keinginan bermain di luar negara seperti penyerang Selangor, Safee Sali yang menyertai kelab Indonesia, Pelita Jaya.

“Impian itu memang ada, tetapi buat masa sekarang saya akan memberi tumpuan kepada perlawanan Liga Super bersama Kelantan dan kelayakan Olimpik bersama skuad kebangsaan. Bila tiba masanya, mungkin saya akan memikirkan mengenai perkara itu,” katanya.
Selain Fahmi, tiga pemain lain dari dua pasukan negeri turut disenaraikan jurulatih Ong Kim Swee untuk perlawanan pusingan pertama sebelum ini - Ahmad Fakri Saarani (Negeri Sembilan), Mohd Shakir Ali dan Mohd Faizal Muhamad dari Kedah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular