KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Jumaat, 20 Ogos 2010

Komen: FAM harus mengambil halaman dari buku Annuar

emel
Ini adalah waktu untukPersatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk mengubah Liga Super.

Jika ahli yang baru dipilih berlandaskan perniagaan, maka itu adalah waktu yang baik bagi mereka untuk membincangkan dan melaksanakan kaedah baru untuk membuat Liga Super lebih menarik.


Yang penting di sini adalah kesedaran jenama. FAM keperluan untuk mempromosi dan mencipta identiti untuk kumpulan sebelum anda boleh dipasarkan kembali dengan efisien.

MSL Sdn Bhd, dijadikan sebahagian komersil bola sepak Malaysia, bertindak sebagai agen pemasaran tetapi belum mencapai potensi penuh sejak kumpulan diperkenalkan pada tahun 2004.

Dan siapa yang harus diberikan tugas untuk membuat perubahan ini? Saya percaya wakil presiden baru terpilih Tan Sri Annuar Musa harus diberikan kesempatan ini.

Pasukan bola sepak Kelantan itu sudah melalui kesulitan sebelum era Annuar dan mereka sekarang dalam negara pasukan yang paling disokongi ramai dalam Liga Super kerana visinya. Annuar membawa perubahan besar bagi bolasepak pertama Kelantan dengan merekrut beberapa pemain terbaik dalam kancah tempatan, sebagai langkah sementara, untuk menghasilkan gelombang kerancakan antara peminat.


Beliau juga mencipta nama jenama "Red Warriors" untuk Kelantan, dan digunakan sebagai strategi pemasaran untuk mempromosikan barang dagangan pasukan dan kafe sukan mereka.

Sebelum dilantik sebagai presiden FA Kelantan, Annuar pernah menjawat jawatan sebagai menteri sukan antara 1990 dan 1993. Dia juga memainkan peranan penting dalam membawa Commonwealth Games ke Kuala Lumpur pada tahun 1998.

Strategi Annuar tiada keraguan, terbukti dan berinnovasi serta harus diberikan peluang untuk mengendalikan Liga Super.

Sebagai seorang ahli politik, ramai yang risau beliau hanya akan menggunakan bolasepak sebagai penghubung untuk menyebarkan pengaruhnya untuk kepentingan politik. Tapi tanggapan ini tidak boleh dilakukan hanya kerana ia adalah bekas Ketua Penghubungan UMNO
Kelantan menteri utama persekutuan. Para pengkritik harus memberikan Annuar kesempatan untuk membuktikan dirinya sendiri.

Barisan FAM yang baru dipilih juga harus datang dengan idea-idea baru untuk memastikan bahawa semua negeri mempunyai rancangan daripada persatuan bolasepak tempatan mereka sendiri untuk mengembangkan bolasepak.

Persatuan bolasepak negeri negeri harus belajar berhenti menggunakan geran tahunan dari FAM untuk menguruskan pasukan bola sepak mereka.

Wang dari FAM perlu diperuntukkan hanya untuk
pembangunan akar umbi dan untuk mengatur liga tempatan,

Sebelumnya, setiap negeri mempunyai liganya sendiri tetapi kecuali untuk elangor, Kuala Lumpur, Penang dan Negeri Sembilan, bakinya dibuang selepas dikurangkan geran tahunannya oleh FAM .

Negeri yang terlibat dengan persatuan bolasepak tidak harus mengambil jalan keluar yang mudah dengan enggan mencari sumber pendapatan sendiri. Jika sikap
berfikiran subsidi ini diteruskan , maka akan memberi kesulitan bagi persatuan bola sepak tempatan untuk mengangkat dirinya ke status dihormati dan diminati. Sokong Bia Bijok , Napok Bijok , Betindok Bijok , Main Bijok , Bijok Sokmo...... Gomo Kelate Gomo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular