KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 30 Mei 2010

Red Warriors Bangkit Benam Pulau Pinang.




Ketinggalan pada babak pertama tidak menghalang Kelantan untuk bangkit mengejar sebelum menundukkan Harimau Kumbang 3-1 di Stadium Batu Kawan dalam saingan Liga Super.

Gol-gol jaringan Hairudin Omar, Akmal Rizal Rakhli dan Che Hishamudin Hassan memberikan Kelantan tiga mata berharga.

Permulaan babak pertama, perlawanan dilangsungkan dalam keadaan hujan lebat beserta angin kencang memaksa kedua-dua pasukan bermain dalam keadaan berhati-hati.

Pulau Pinang menggunakan kelebihan beraksi di gelanggang sendiri apabila mengejutkan benteng Kelantan dengan beberapa serangan berbahaya melalui rangkaian S. Veenod dan Mohd Failee Ghazali.

Akhirnya Harimau Kumbang didepan pada minit ke-22 apabila Chung Keng Hong memanfaatkan kesilapan S. Subramaniam yang gagal menampan kemas bola lintang terus kepada pemain ini yang merembat dari jarak dekat menewaskan Khairul Fahmi Che Mat.

Bagaikan bangkit dari lena, Kelantan mula mengatur gerakan untuk memburu gol penyamaan namun digagalkan dengan ketumpulan jentera penyudah disamping kesilapan yang sering dilakukan oleh pemain Sang Kijang.

Kelantan berpeluang untuk menyamakan kedudukan pada minit ke-32 apabila Akmal Rizal yang mendapat bola dalam kotak penalti menyepak lemah terus ke tangan penjaga gol Pulau Pinang, Amir Omar Khata.

Tidak mengalah dengan asakan Kelantan, Pulau Pinang turut melakukan satu gerakan berbahaya melalui S. Veenod yang melepasi kawalan S.Subramaniam pada minit ke-35 namun Khairul Fahmi lebih bersedia menerkam untuk menyelamatkan keadaan.

Pulau Pinang sekali lagi mengsiakan peluang terhidang pada minit ke-38, kali ini Mohd Failee Ghazali gagal melepaskan sepakan padu walau berkedudukan baik untuk menjaringkan gol.

Akhir babak, kelihatan pemain Pulau Pinang mulai selesa dengan kelebihan satu gol apabila hampir kesemua pemain tuan rumah berada dalam kawasan sendiri berkampung untuk mengeluarkan bola ketika Kelantan rancak menyerang melalui rangkaian Idlan Talaha, Norfarhan dan Akmal Rizal.

Bersambung babak kedua, Kelantan mengubah corak taktikal apabila memasukkan Hairudin Omar mengantikan Norshahrul Idlan Talaha yang mengalami sedikit kecederaan betis.

Kemasukan Hairudin menyerlahkan penguasaan Kelantan dalam cuaca berangin apabila serangan bertali arus dilakukan memaksa Amir Omar Khata kerap kali cemas dengan asakan yang dilakukan.

Peluang Kelantan menyamakan kedudukan diperolehi S. Chanturu pada minit ke-52 namun pemain ini memilih untuk menyepak tinggi.

Chanturu sekali lagi menyepak liar bola lintangan dari Daudsu Jamaludin selang beberapa minit kemudian manakala satu sepakan kencangnya dari jarak dekat pada minit ke-60 pula tangkas ditepis Amir Omar Khata disaat pertahanan Pulau Pinang kelihatan terdesak akibat serangan Kelantan.

Memburu jaringan, B. Sathianathan memilih untuk memasukkan Khairan mengantikan Badri Radzi dan kemasukan pemain ini menyuntik sedikit perubahan di kawasan tengah dengan aksi mantap dan keras.

Kelantan akhirnya menyamakan kedudukan pada minit ke-66 apabila gerakan solo yang dilakukan Akmal Rizal gagal dipintas pertahanan Pulau Pinang dan pemain ini tangkas menyepak ke gawang namun berjaya ditampan penjaga gol sebelum bola yang bergolek ke kaki Hairudin disambung deras gagal diselamatkan Amir Omar Khata.

Mendapat gol semangat, Kelantan terus mengandakan asakan untuk mencari gol kedua. Asakan bertali arus memaksa pertahanan tuan rumah melakukan beberapa kesilapan mudah dan hasilnya, Akmal Rizal berjaya melakukan satu tandukan terbang didepan gawang pada minit ke-75 untuk gol kedua Kelantan.

Gol tersebut tidak mematahkan semangat melawan Harimau Kumbang apabila gerakan Mohd Failee dengan bantuan Wan Hoesne dan Thinagaran hampir menghukum pasukan Kelantan namun gerakan mereka berjaya dipatahkan dengan kekentalan Azizi serta Daudsu selain percubaan lemah terus ke dakapan Khairul Fahmi.

Walaupun mendahului, Kelantan tetap tidak memperlahankan serangan malah sentiasa memberi ancaman ke kubu pasukan tuan rumah.

Che Hishamudin yang dimasukkan mengantikan S. Chanturu melengkapkan malam kebangkitan Kelantan dihadapan 500 penyokong Red Warriors apabila menjaringkan gol ketiga pada minit ke-88. Gol berpunca dari gerakan Akmal dan Hairudin Omar sebelum Che Hishamudin yang berada di dalam kotak penalti menyambar dan terus menyepak leret ke penjuru kiri pintu gol Pulau Pinang.

Dua kad kuning dilayangkan pengadil perlawanan, Anuar b. Che Hussien kepada Pulau Pinang dan Kelantan.

Pulau Pinang: Redzuan Abdullah
Amir Omar Khata (gk), Khairul Iskandar (c), Suhaidi Akmal, Mohd Idzwan, Muhamad Wazir, A. Jaganathan (S. Thinagaran), Chun Keng Hong, Mohd Failee, S. Veenod, Zainudin Abidin (Syamil Masdhoki) dan K. Kuyilan.

Kelantan: B. Sathianathan
Khairul Fahmi (gk), Azizi Mat Rose, S. Subramaniam, Mohd Farisham Ismail, Shakir Shaari, Norshahrul Idlan (Hairudin Omar), Norfarhan Mohamed, Chanturu (Che Hishamudin), Akmal Rizal, Daudsu Jamaludin dan Badri Radzi (c) (Khairan Eroza)

Pemain Terbaik Perlawanan (Pihak Media Trw.FM dan Media Harian)
Akmal Rizal Ahmad Rakhli

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular