KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 16 Mei 2010

Malam ini Penyu Menangis


Ramai penyokong menyatakan kegembiraan dengan kejayaan ini, namun ada juga yang tidak berpuas hati dengan prestasi serangan yang hambar pada separuh masa kedua dan malah ada yang menganggap kemenangan pada malam tadi lebih kepada nasib iaitu bermula dengan jaringan gol sendiri Marzuki dan gol akhir penalti jaringan Norshahrul, hanya gol Indra Putra dianggap gol sebenar Kelantan. Ketua jurulatih ketika ditanya pendapat yang sama beliau mengatakan " Apa yang pasti kita dapat 3 gol dan 3 mata tanpa bolos pada malam ini, sudah pasti cukup untuk kita menang". Syukur kerana jadual perlawanan yang padat skuad Kelantan ternyata tidak mengganggu prestasi skuad Kelantan pada malam tadi.

Ketangkasan Khairul Fahmi menjaga gawang dan kekentalan jentera pertahanan Kelantan merupakan satu percaturan strategi yang kemas oleh Ketua Jurulatih. Keserasian pemain dengan formasi 4-3-3 juga antara faktor utama barisan pertahanan dan serangan berjaya mencari rentak kemenangan tanpa bolos ke atas Terengganu. Perlawanan ini juga memberi satu bonus buat Khairul Fahmi yang baru sahaja terpilih dalam skuad negara membuktikan bahawa beliau lebih cemerlang berbanding penjaga gol utama negara Sarbinee Allawee.

Melihat pada komen dan ulasan penyokong skuad Peteh, Pengadil menjadi sasaran utama melepaskan kekecewaan pasukan Terengganu. Tangisan sang penyu berjaya diselindungi dengan basahan hujan yang mula turun lebat pada minit ke 75, malah ketua jurulatih Terengganu yang begitu kecewa terus ke bilik persalinan tanpa memberi peluang untuk ditemuramah.

Kehadiran lebih 25,000 penyokong Kelantan sudah semestinya menjadi pemain ke 12 yang membantu Kelantan meraikan kemenangan selesa. Kehebatan dan kerancakan sokongan penyokong Kelantan dikagumi seluruh rakyat Malaysia, malahan ada pemanggil dari Perak dalam rancangan Wisel Penamat 12.30 pagi menyatakan ianya tidak dapat ditandingi dan suatu mengkagumkan. Bak kata Aziz Deraman bekas pengerusi DBP resipi 1 Malaysia tidak akan berjaya selagi masyarakat Malaysia tidak ada semangat seperti rakyat Kelantan pegang di seluruh dunia iaitu semangat " SAMO KELATE". Semangat inilah yang ada apabila hujan lebat ketika perlawanan malam tadi masih ada yang sedia menyaksikan perlawanan dan hanya pulang setelah yakin 100% Kelantan menang. Gegar dan gempita penyokong Terengganu rupanya hanya diruang siber sahaja, di stadium hanya segelintir sahaja yang berani menjejak kaki ke stadium. Terima kasih kepada media yang masih memaparkan aksi-aksi ganas penyokong Kelantan pada tahun lepas kerana dengan paparan seperti ini stadium Sultan Muhammad ke 4 dan stadium lain berjaya dipenuhi hampir 95% penyokong Kelantan. Mungkin media tidak sedar dengan paparan negatif inilah telah berjaya membuat penyokong pasukan lain takut untuk datang ke stadium yang melibatkan pasukan Kelantan.

Sedarlah petugas media-media Malaysia, penyokong Kelantan telah berubah kearah profesional, elakkanlah terus memberi gambaran negatif kepada penyokong Kelantan kerana sikap anda adalah antara faktor yang menyebabkan penyokong pasukan lain terus lesu, selain dari sikap terlalu mengagungkan liga luar negara yang keterlaluan. Berpijaklah dibumi yang nyata, sedarlah dan hargailah apa yang ada pada asal usul keturunan dan negara kita.



Sokong Biar Bijak, Dipandang Bijak, Bertindak Bijak, Main Bijak, Bijak Sokmooo...Gomo Kelate Gomo

(Malam ini Penyu Menangis-Petikan Tajuk Puisi Allahyarham J.M. Aziz - ALFATIHAH )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular