KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 20 November 2010

Annuar sudah mula bersuara




PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa (gambar) menyelar tindakan sesetengah pasukan yang ghairah memancing pemain menjelang Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

Menurutnya, keghairahan pasukan terbabit membuat pelbagai tawaran mewujudkan senario yang kurang sihat kepada masa depan bola sepak tempatan.

“Ada antara pasukan yang cuba menggunakan saluran yang tidak betul. Jadi, kalau mereka tahu kita tawar (gaji) RM16,000, mereka naikkan RM20,000.

“KAFA sudah menghantar pekeli- ling kepada semua pasukan menge- nai status pemain iaitu pemain yang ada ejen bebas, pemain yang ada permohonan pelepasan dan pemain yang terikat dengan kita,” kata Annuar yang juga Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Annuar berkata, pekeliling tersebut dikeluarkan supaya mana-mana pasukan yang mahu membuat rundingan atau tawaran hendaklah mengikut peraturan sedia ada.

“Bagi mempertingkatkan mutu Liga M pada masa akan datang, maka etika dan peraturan sedia ada perlu diperketatkan.

“Misalnya, seseorang pemain yang dicungkil bakatnya dan diasuh oleh satu-satu negeri dan berumur bawah 21 tahun, walaupun dia tidak menyertai pasukan Kelantan, dia tidak boleh keluar ke negeri lain tanpa kebenaran negeri asalnya.

“Ini antara perkara yang perlu difahami oleh persatuan negeri dan pemain. Kalau ingkar perkara ini, kita tidak akan keluarkan lesen bermain. Lesen itu boleh dikeluar dengan persetujuan kita setelah memenuhi syarat,” ujarnya.

Dalam pada itu, beliau berkata, para pemain Kelantan akan mula melaporkan diri pada 27 November ini sebelum memulakan latihan sehari kemudian sebagai persiapan menyertai karnival persahabatan antarabangsa.

“Karnival itu akan berlangsung pada 16 hingga 23 Disember depan dan diserikan dengan kehadiran kelab dari Myanmar, Kemboja dan Thailand dengan semua perlawanan berlangsung di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu.

“Kemudiannya kita akan menghadapi perlawanan persahabatan di sekitar Lembah Klang dengan menentang kelab dari Indonesia, pasu- kan Liga Super tempatan sebelum ke Singapura untuk menentang sebuah kelab di sana,” jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular