KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Rabu, 22 Februari 2012

IMPIAN PASUKAN MALAYSIA DAN PENYOKONG MALAYSIA



Kita berimpian untuk ke World Cup suatu hari nanti. Tapi adakah persediaan kita telah mencukupi? Admin akan berkongsi idea perbincangan dengan Coach Shazwan dari Montkiara FC. Menurut beliau, jika Harimau Malaya kalah di peringkat antarabangsa jangan mudah-mudah salahkan OKS, Rajagobal atau players tu sendiri. Yang perlu kita tekankan di sini adakah kita sudah mempunyai struktur GRASSROOT DEVELOPMENT yang betul atau tepat untuk mencari players terbaik yang boleh bersaing di peringkat dunia? Adakah players yang terpilih adalah terbaik dalam negara atau masih ada yang tercicir dan tersorok kerana struktur GRASSROOT DEVELOPMENT yang tidak menepati piawaian antarabangsa seperti negara-negara yang selalu ke World Cup?

Tahukah anda bahawa di Jepun, cara tradisional mereka dulu-dulU adalah bermain di peringkat sekolah, universiti dan kemudian kelab. Mereka tidak sebegitu lagi dan telah meREVOLUSIkan GRASSROOT DEVELOPMENT mereka. Semua Kelab Bola Sepak di Jepun mempunya pasukan dari Under-10 sampai U-18... Kita di Malaysia ada mcm tu? Paling-paling pun adalah Team Piala Presiden yang dipilih tak tau macam mana, bila tarikh pemilihan, yang kelihatan sesetengahnya tangkap muat dan ikut selera coach , kadang-kadang dilayan macam sampah, gaji kecik, ada yang tak dibayar gaji, kebajikan tak jaga, main bola pun kontrak sampai bulan 6 saja... Manalah dia orang tak ambik rasuah. Kadang-kadang gaji sorang player star negeri tempatan sahaja boleh bayar gaji satu team piala presiden.

Dan tahukah anda bahawa Kelab-kelab Jepun yang mempunyai pasukan dari U-10 sehingga U-18 ini mempunyai massive tournament U-12 dengan setiap regions akan ada pertandingan untuk mencari the best U-12 team... Kemudian, Finals akan keluar di televisyen di National TV dan over 360,000 players terlibat.. Marvelous! Bayangkan sumber players U-12 dia orang sahaja ramai gila mak datuk? Dan players melalui university tournament sahaja ada match sebanyak 60 matches setahun! M-League kita pun tak capai standard bilangan match sebanyak tu.. Kita di Malaysia dah ada team bola atau kelab yang boleh berdikari nak kecikkan lagi adalah... Jadi kalau kita tak boleh menang dengan Jepun jangan dok nak kutuk OKS, Rajagobal atau players kita atau masih mimpi-mimpi lagi Harimau Malaysia zaman Tok Kadok masa era Mokhtar Dahari... Itu semua mimpi dan hari ini, esok adalah realiti!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular