KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 4 April 2010

Kelantan Muncul Johan Pertama Piala Muhibbah Dato' Seri Shahidan Kassim. PDF | Cetak | emel

Babak pertama dimulakan dengan Kelantan mengatur serangan bertali arus untuk mencari gol pembukaan namun gagal setelah Perlis kental bertahan di kawasan mereka.

Beberapa peluang keemasan untuk menjaringkan gol juga gagal digunakan anak didik B. Sathianathan seterusnya mengecewakan peminat pasukan Kelantan.

Perlis turut mengancam melalui beberapa gerakan menarik pada babak babak pertama namun turut gagal memecahkan kebuntuan gol.

Bersambung babak kedua, Kelantan mula mengandakan asakan untuk mencari gol pembukaan melalui gandingan Nidzad Ayub dan Akmal Rizal.

Kelantan diberikan sepakan percuma dari luar kotak penalti pada minit ke-49 namun sepakan Akmal terkena benteng pelawat.

Selang empat minit kemudian, Perlis hampir menghukum kelekaan pertahanan Kelantan apabila Survinath Shian melakukan sepakan mengelirukan sedikit melewati palang gol ketika Khairul fahmi sudah tertewas.

Badri Radzi turut tidak ketinggalan untuk mencuba pada minit ke-56 namun sepakannya tidak mengancam penjaga gol Perlis.

Akhirnya kubu Perlis roboh pada minit ke-60 setelah Norfarhan Mohamed bijak menyambung hantaran Indra Putra untuk gol pertama perlawanan.

Perlis yang ketinggalan tidak berputus asa dan hampir menyamakan kedudukan pada minit ke-63 melalui sepakan percuma tetapi sepakan mereka terkena tiang sebelum diselamatkan Khairul Fahmi diatas garisan gol.

Akmal pula kecewa apabila gagal menyudahkan hantaran satu dua dengan Nidzad Ayub pada minit ke-66 setelah penjaga gol pelawat lebih bersedia untuk menampan percubaannya.

Seminit kemudian, Indra pula kecewa apabila situasi satu lawan satu turut dihampakan kehandalan penjaga gol Perlis.

Pada minit ke-70, Shakir Shaari berjaya melepaskan satu percubaan dari luar kotak penalti tetapi sempat ditumbuk penjaga gol Perlis dan bola lantunan tersebut gagal disudahkan Akmal Rizal yang menyepak liar keluar dari kawasan perlawanan.

Kelantan sekali lagi hampa apabila hantaran cantik Indra pada minit ke-74 gagal disambar tiga pemain Kijang yang berada di dalam kotak Perlis ketika pertahanan pelawat sudah terpaku tidak mampu berbuat sesuatu.

Minit ke-78, Akmal Rizal bijak menggelecek empat pertahanan pelawat namun menyepak keluar bola ketika berhadapan dengan penjaga gol Perlis.

Perlis tanpa disangka-sangka berjaya menjaringkan gol penyamaan pada minit ke-80 setelah pemain berjersi 20 melakukan percubaan mengelirukan seterusnya menewaskan Khairul fahmi digarisan gol Kelantan.

Gol penyamaan menaikkan semangat anak didik Nidzam Adha seterusnya memberi mereka semangat baru untuk mencari gol kemenangan.

Minit ke-83, percubaan Wan Khairul Faiz diluar kotak penalti ditangkap kemas penjaga gol Kelantan manakala percubaan penjaring gol pertama Perlis pada minit ke-88 pula sedikit keluar walau Khairul Fahmi sudah tewas.

Tambahan masa dua minit gagal digunakan kedua-dua pasukan untuk mencari gol kedua seterusnya mengheret perlawanan ke masa tambahan.

Masa tambahan separuh masa pertama, bola kelihatan lebih banyak berlegar di kawasan tengah padang setelah kedua-dua pasukan lebih berhati-hati.

Babak kedua masa tambahan, Kelantan akhirnya memperoleh gol kedua pada minit ke-108 melalui Indra Putra hasil hantaran dari Zairul Fitree. Gol berpunca dari gerakan Zairul di sebelah kiri seterusnya melorongkan bola kepada Indra yang keseorangan sebelum menolak masuk menewaskan penjaga gol pelawat.

Setelah gol tersebut, Kelantan memperlahankan sedikit rentak perlawanan dan Perlis juga tidak mengambil kesempatan itu untuk menyerang mencari gol penyamaan. Akhirnya wisel dibunyikan pengadil bertugas, Mat Suburi Isa untuk Kelantan menjadi johan pertama Piala Muhibbah Dato' Seri Shahidan Kassim.

Pemain terbaik perlawanan dianugerahkan kepada Mohd Shakir Shaari.

Hadiah kemenangan kepada kedua-dua pasukan dan pengadil bertugas disampaikan sendiri Dato' Seri Shahidan Kassim diiringi Tan Sri Annuar Musa selaku presiden KAFA.

Perlawanan malam tadi turut diserikan dengan kehadiran artis terkenal tanahair, Hattan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular