KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Selasa, 20 April 2010

Cukai hiburan bebankan Kafa

Kini kami terpaksa bayar lebih RM40,000 bagi satu perlawanan: Annuar

DI SEBALIK kebanjiran penonton setiap kali Kelantan turun beraksi di Stadium Sultan Mohd Ke-IV, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) kini berdepan dengan kutipan cukai hiburan yang mahu dikutip kerajaan negeri.

Surat berhubung penetapan bayaran cukai hiburan itu dihantar kepada Kafa oleh Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mohd Faudzi Che Mamat pada 13 April lalu, memaklumkan keputusan kerajaan negeri itu.
Tanpa bantuan kewangan dihulurkan kerajaan negeri, tuntutan cukai baru itu meningkatkan lagi beban yang terpaksa dipikul kepemimpinan Kafa yang selama ini dibebani dengan pelbagai cukai dan sewaan daripada kerajaan negeri.
Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa, menyifatkan arahan terbaru itu satu lagi beban baru kepada persatuan itu dan kemungkinan mereka terpaksa menaikkan harga tiket lebih tinggi daripada kadar RM12 sekarang.

Katanya, surat Pejabat Perbendaharaan Negeri Kelantan bertarikh 13 April lalu mengarahkan Kafa membawa tiket bola sepak sebelum dijual kepada orang ramai ke pejabat berkenaan untuk dicop dan ditaksir cukai yang perlu dibayar persatuan itu.

Katanya, penaksiran cukai itu membebankan Kafa yang kini terpaksa membayar lebih RM40,000 bagi satu perlawanan bola sepak membabitkan bayaran levi sehingga 20 peratus, cukai perkhidmatan sampah, sewa ‘score board’ dan bilik mesyuarat di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV, Kota Bharu.

“Arahan terbaru daripada Pejabat Perbendaharaan Negeri Kelantan ini jelas membebankan Kafa dan saya harap bola sepak tidak diletakkan dalam kategori hiburan kerana ia adalah acara sukan di bawah Akta Sukan.
“Kafa terpaksa membelanjakan antara RM250,000 hingga RM300,000 sebulan bagi pengurusan pasukan dan adalah tidak wajar kita dibebani dengan pelbagai cukai dan sewaan termasuk yang terbaru cukai hiburan ke atas tiket bola sepak,” katanya pada sidang media selepas menyampaikan bonus khas sebanyak RM20,000 kepada pegawai dan pemain Kelantan di Pusat Dagangan Kelantan (KTC) di Kota Bharu, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular