KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Selasa, 30 Julai 2013

Kelantan Mahu Empat warga asing

Azman Ibrahim
KELANTAN berharap FA Malaysia (FAM) akan membolehkan mereka untuk mendaftar empat rakyat asing untuk M-League musim depan.
Juara Piala FA Kelantan percaya langkah ini akan membantu mereka melancarkan serangan serius terhadap AFC Cup.
Setiap pasukan akan dibenarkan untuk menandatangani tiga warga asing musim depan tetapi mestilah Asia.
Walau bagaimanapun Kelantan dan Selangor, yang mempunyai kedua-dua layak untuk Piala AFC, tidak dibenarkan empat import tetapi hanya tiga boleh bermain dalam Liga Super.
Peraturan yang sama telah digunakan untuk mereka musim ini tetapi hanya dua dibenarkan dalam liga.
Walaupun jadual liga domestik sibuk, Kelantan dan Selangor membuat Piala AFC peringkat akhir-16 musim ini sebelum tunduk kepada pasukan ranking lebih rendah dari Hong Kong dan Maldives.
Pengurus Kelantan Azman Ibrahim berkata menghentikan kemajuan peraturan pasukan Malaysia dalam AFC Cup.
"Kita perlu semua import kita untuk bermain dalam liga kerana ia akan membantu mereka mengekalkan kecergasan menjelang kempen Piala AFC," kata Azman baru-baru ini.
"Kami mempunyai satu perlumbaan yang sukar baru-baru ini Piala AFC, sebagai dua pemain tidak mendapat perlawanan yang cukup manakala dua lagi bermain dalam liga tempatan.
"Saya percaya kita boleh buat lebih baik dan jika FAM mahu pasukan untuk membuat kesan pada pertandingan peringkat Asia, ia perlu fleksibel dengan peraturannya."
Kelantan membuat permintaan tidak rasmi untuk badan kebangsaan sebelum permulaan musim yang berterusan tetapi ia telah ditembak jatuh.
The juara bertahan Piala Malaysia secara rasmi akan menyerahkan dalam suatu permintaan bertulis kepada FAM tidak lama lagi.
"Kami berharap FAM akan memberikan permintaan kami kerana kami mencadangkan dasar putaran bagi pasukan dengan empat orang asing. Kami akan berputar menandatangani keempat kita dengan orang lain dalam perlawanan liga, "kata Azman.
Walau bagaimanapun, FAM tidak mungkin untuk memberikan permintaan Kelantan sebagai langkah untuk meningkatkan bilangan warga asing daripada dua kepada tiga telah diluluskan oleh jawatankuasa eksekutif baru-baru ini.
FAM pertandingan pengerusi jawatankuasa Datuk Affandi Hamzah berkata: "Keputusan ini telah dibincangkan dengan panjang lebar apabila jawatankuasa itu di bawah Datuk Hamidin Mohd Amin. Bagaimanapun, kita akan melihat permintaan itu jika ia datang. "
Tiada pasukan Malaysia telah melampaui peringkat suku akhir sejak permulaan Piala AFC pada tahun 2004.
Hanya empat pasukan - Perak (2004, 2008), Selangor (2006), Kedah (2008) dan Kelantan (2010) - telah dipaparkan di suku akhir. Dengan Ajitpal Singh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular