KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Isnin, 19 Mac 2012

‘Macam Ada Agenda’


Annuar terkilan niat ikhlas beri pandangan disalah erti hingga jadi isu panas

Annuar Musa

“SAYA rasa seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan kontroversi yang melanda saya sekarang.” Itu luahan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa yang didakwa melanggar peraturan badan induk bola sepak negara itu kerana mengeluarkan kenyataan kepada media.

“Saya cuba nak faham apa yang sedang berlaku,” kata Annuar. “Saya memberi pandangan mengenai pasukan kebangsaan kerana ditanya oleh salah seorang wartawan. Saya sangka perkara ini biasa, tidak sangka pula jadi besar sampai begini.”

Dalam laporan Berita Harian semalam, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad mengesahkan surat pertuduhan sudah dihantar menerusi faksimili dan e-mel kepada Annuar dan dia perlu menjawab pertuduhan berkenaan sebelum Jumaat ini.

Annuar yang juga Timbalan Pengerusi pasukan kebangsaan berkata, jawapannya kepada soalan berkenaan prestasi Harimau Malaya adalah daripada sudut pandangan peribadinya dan dinyatakan secara umum.

“Saya bukan mempertikaikan kejurulatihan Datuk K Rajagobal, tetapi sekadar memberi pandangan secara umum kedudukan pasukan negara berbanding negara-negara Asean lain,” kata Annuar.

“Apakah saya sebagai Timbalan Presiden tidak boleh bercakap dengan media atau menjawab soalan yang diajukan kepada saya? Saya cuba jawab secara ikhlas soalan wartawan berkenaan. Jika saya tidak boleh bercakap kepada media, tidak perlu ada sidang media dalam majlis yang hanya dihadiri oleh exco atau pegawai FAM.”
Annuar bagaimanapun menjelaskan, beliau belum melihat surat berkenaan tetapi menerusi laporan akhbar semalam, persediaan menghadapi tuduhan ke atasnya sudah mula difikirkan.

“Walaupun tempoh yang diberikan kepada saya agak singkat, saya akan cuba menerangkan situasi sebenar kepada FAM. Saya sudah merujuk kepada FIFA dan AFC mengenai perkara ini. Mungkin ada hikmah di sebalik perkara ini.”

Antara pertuduhan ke atas Annuar ialah melanggar Statut FAM dengan membuat kenyataan akhbar, di mana hanya Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Pasukan Kebangsaan FAM saja boleh memberi komen berkenaan skuad kebangsaan.

Annuar juga dituduh melanggar titah Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (Timbalan Presiden FAM) ketika mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM, 4 Februari lalu iaitu hal-hal FAM tidak wajar disebar kepada media dan sepatutnya dibawa berbincang dengan jawatankuasa yang berkenaan.

Sebelum ini, bekas Naib Presiden FAM, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar digantung tiga tahun pada 1991 dan Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri Mohd Akil dua kali digantung – pada 2001 (empat tahun) dan 2006 (setahun) kerana mengkritik FAM.


Datuk Azzuddin Ahmad perlu dibuang daripada FAM kerana dia lah bakal merosakkan bola sepak Malaysia..RENUNG_RENUNGKAN dan BERFIKIR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular