KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 30 November 2013

Brendan Sedia Lepaskan Kerakyatan Australia

Brendan Gan
BRENDAN Gan sedia melepaskan taraf kerakyatan Australia demi mewakili Kelantan bagi saingan Liga Malaysia (Liga-M) musim depan.
Buat masa ini, status Brendan kekal menjadi persoalan kerana Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) telah melengkapkan kuota empat pemain import.
Untuk saingan 2014, import The Red Warriors dibarisi Forkey Doe, Mohamed Shawky, Mohammed Ghaddar serta Obinna Nwaneri yang tampil selaku Penolong Ketua Pasukan 2.
Mempunyai bapa yang merupakan rakyat Malaysia, menjadi asas buat Kafa mendaftar Brendan sebagai pemain tempatan. Begitu pun, taraf kerakyatan Australia dimilikinya tidak memberi Brendan pengiktirafan berkenaan.
Untuk rekod, menurut undang-undang Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa), Brendan berhak memilih untuk mewakili negara kelahiran bapanya, tambahan pula dia belum pernah mewakili skuad kebangsaan Australia sebelum ini.
Ketika mewakili pasukan Sabah dua musim lalu, Brendan didaftarkan sebagai pemain import lantas dia mengambil inisiatif sendiri untuk memohon pasport bagi mendapat kerakyatan Malaysia.
“Saya belum mempunyai butiran jelas mengenainya tetapi saya masih cuba untuk jadi pemain tempatan, terpulang kepada Kafa serta FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) dan AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia) untuk membenarkannya.
“Saya amat gembira menyertai Kelantan dan bermain sekali lagi di Malaysia, ia pengalaman yang baik,” katanya pada majlis memperkenalkan skuad TRW 2014 di ibu negara, kelmarin.
Pemain berusia 25 tahun itu juga tidak menolak kemungkinan untuk mewakili skuad senior kebangsaan andai permohonannya menjadi kenyataan.
Sementara itu, Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa ketika diajukan soalan mengenai status Brendan, menjawab: “Kita telah buat permintaan rasmi kepada FAM dan badan induk itu pula nak merujuk kepada AFC, kita tiada masalah mengenainya. Pada masa sama, Brendan telah pun bersetuju untuk memohon pasport Malaysia secara rasmi”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular