KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 17 Oktober 2010

Separuh Akhir: Kedah VS Kelantan 19/10/2010



Kemenangan 3-0 Kedah menewaskan Terengganu malam tadi telah menjadikan Kedah pasukan pilihan yang akan bertempur dengan Kelantan selasa ini. Pertembungan ini dianggap klasik bagi Hashim Mustapha kerana Kelantan pernah berjumpa Kedah di separuh akhir ketika zaman kegemilangan beliau dan berakhir dengan Kelantan ditewaskan.

Menggamit kembali sejarah perlawanan Kelantan menentang Kedah dulu, pada waktu inilah kali terakhir melihat rombongan penyokong pelawat paling ramai ke stadium Sultan Muhammad ke 4 dan berlaku insiden pergaduhan kecil antara penyokong Kelantan dengan Kedah dan ianya merupakan misi balas dendam penyokong Kelantan apabila rombongan penyokong Kelantan juga diserang di Alor Star. Bandar Kota Bharu mengalami kesesakan seawal pagi lagi apabila ramai penyokong Kelantan yang datang dari jauh sudah tiba di Kota Bharu. Bendera Kelantan dengan slogan "Cawat Kote" berkibar dimana-mana saja daerah di Kelantan.

Apa yang paling tidak dapat dilupakan, para penyokong Kelantan membawa hampas budu yang diikat dengan balutan kain untuk dibaling pada penyokong Kedah. Bermacam-macam idea dilakukan bagi mencapai misi balas dendam mereka. Perlawanan di Kota Bharu pada masa itu juga merupakan misi balas dendam setelah Kedah menang selesa di Alor Star dan ramai penyokong Kelantan yakin misi balas dendam Hashim Mustapha tercapai, namun perlawanan di Kota Bharu juga memihak pada Kedah.

Pada saingan Piala FA 2010, Kelantan juga dikeluarkan oleh pasukan yang sama pada peringkat suku akhir setelah kaedah gol tempat lawan digunakan bagi membolehkan Kedah menang ke peringkat seterusnya. Pada saingan TM liga super 2010 pasukan Kedah merupakan satu-satunya pasukan yang berjaya menewaskan dan merosakkan rekod bersih Kelantan di Kota Bharu dan carta liga. Namun pada peringkat awal kekalahan ini, Kelantan masih tercari-cari rentak permainan mereka yang sering terkena badi seri dan gol kekalahan hasil daripada kesilapan mudah yang tidak masuk akal. Ketika bertandang ke Alor Star pada saingan peringkat kedua TM liga Super 2010 Kelantan dan Kedah sekadar seri 0-0.

Inilah percapaian kedua-dua pasukan sebelum bertembung sekali lagi di separuh akhir nanti. Sukar diramal kemampuan Kedah kerana prestasi pasukan Kedah boleh dikatakan tidak konsisten. Lihat saja pada saingan piala Malaysia ini Kedah pernah ditewaskan ATM dan Perak , namun kembali bangkit mencari kemenangan yang meletakkannya naib juara kumpulan, seterusnya mengikut jejak Johor FC. Prestasi terumbang-ambing Kedah sebelum ini cukup meresahkan penyokongnya sendiri apabila sudah mula kedengaran laungan serta sepanduk mengarahkan jurulatih mereka meletak jawatan. Namun akhirnya Kedah mara ke separuh akhir dengan bergaya menewaskan skuad penyu.

Prestasi Kedah yang tidak konsisten ini juga turut merisaukan para penyokong The Red Warriors kerana bagi mereka, setiap kali bertemu Kedah, skuad The Red Warriors seperti terkaku rentak persembahan mereka. Jaringan mudah Kedah menewaskan Syed Adney dalam saingan TM liga super dan dikecewakan dalam pertembungan piala FA 2010 masih menjadi igauan ngeri bagi penyokong Kelantan dalam menentukan perlawanan selasa nanti.

Akmal Rizal yang sudah kembali mengganas sejak piala Malaysia ini akan berdepan dengan pasukan negeri kelahirannya dan sudah pasti akan berlaku pertembungan jati diri beliau samada menjadikan pasukan negeri kelahirannya mangsa beliau seterusnya atau sebaliknya. Ramai penyokong Kelantan yakin Akmal Rizal seorang pemain yang hebat dan profesional, sudah pasti akan mementingkan kerjaya serta majikannya sekarang daripada tanggapan negatif para penyokong Kelantan apabila beliau mendepani para penyokong Kedah nanti. Akmal Rizal dilihat terlalu profesional dalam menjaga hati rakyat Kelantan, sebagai ingatan bersama beliau pernah dihina oleh penyokong Kelantan pada saingan TM liga Super tetapi beliau melayani karenah dan laungan cemuhan dengan senyuman. Kini dalam saingan piala Malaysia, beliau mampu membuatkan seluruh penyokong Kelantan menobatkannya hero utama yang membawa Kelantan ke separuh akhir.

Peningkatan prestasi jaringan maut dan hantaran kemas Akmal Rizal, Indra Putra, Norfarhan, Mohd Badhri dan pemain-pemain lain ketika menewaskan Selangor jumaat lalu telah menyakinkan seluruh penyokong Kelantan, Kelantan telah memiliki gandingan pemain yang mantap dan berbisa. Kekebalan posisi pertahanan dan penjaga gawang sememangnya sudah membuka mata peminat sukan bolasepak tanahair.

Ramai penyokong Kelantan yakin sekiranya Kelantan terus konsisten dan berwaspada ketika saingan dengan Kedah selasa nanti, mereka yakin sekali lagi stadium keramat The Red Warriors akan menjadi tempat menghukum pasukan lawan. Bagi B. Sathianathan, pasukan Kelantan selesa diletakkan sebagai pasukan kerdil berbanding Kedah yang juga merupakan jagoan utama dalam sejarah piala Malaysia.

Ayuh semua penyokong The Red Warriors lapangkan dada dan suaramu. Bersedia dengan hati yang terbuka untuk menerima sebarang keputusan nanti. Yakinlah dan bersemangatlah untuk bersama-sama pasukan The Red Warriors menuju puncak piala Malaysia 2010. Gegarkan stadium lawan dan stadium keramat kita. Hanya selangkah lagi untuk melihat piala Malaysia menjelajah seluruh bumi Kelantan. Yakin Piala Malaysia bakal menjadi milik kita. Gomo sampai boleh!!!!!

Sokong Bia Bijok , Napok Bijok , Betindok Bijok , Main Bijok , Bijok Sokmo...... Gomo Kelate Gomo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular