• Annuar MusaAnnuar Musa
 1 / 1 
KELANTAN sedang mengintai beberapa pemain import berkualiti untuk memperkuatkan jentera 'The Red Warriors' dalam menghadapi jadual padat musim ini, kata Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) Tan Sri Annuar Musa.
"Masalah kita ialah untuk menstabilkan kembali pasukan selepas beberapa pemain kita dipancing pasukan lain. Kalau pasukan tidak beraksi cemerlang, maka tiada penaja yang membuat penajaan," katanya, tanpa mendedahkan nama pemain yang diintai.
Annuar dalam pada itu berkata sasaran realistik Kelantan pada Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) musim ini ialah melangkah sekurang-kurangnya ke peringkat suku akhir.
"Tahun ini pun kita tahu saingan (Piala AFC) agak mencabar dan saya sedang berbincang (dengan pengurusan pasukan) bagaimana untuk memperkasakan pasukan supaya mereka dapat bersaing di peringkat Asia dan ini bukan satu tugas yang mudah," katanya.
Annuar yang juga Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) berkata demikian pada sidang media selepas majlis pelancaran Fiesta Kelantan 2014 dan pengenalan jersi AFC pasukan berkenaan, yang disempurnakan Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz di ruang legar Bangunan Mara, di Kuala Lumpur, hari ini.
  
Jurulatih Kelantan Steve Darby berkata beliau akan menggunakan strategi penggiliran kepada semua pemainnya termasuk pemain simpanan untuk musim ini.
"Adalah sukar untuk pasukan mara ke hadapan (dalam Piala AFC) ... saya tidak memberi sebarang alasan tetapi jika kita melihat jadualnya, anak-anak buah saya terpaksa berhadapan 14 perlawanan dalam beberapa minggu dan perjalanan yang lama selepas ini.
"Kami kehilangan ramai pemain dan sukar untuk menggantikan mereka kerana kami tidak mempunyai peruntukan mencukupi tetapi saya mempunyai keyakinan pemain-pemain saya akan bermain sebaik mungkin, katanya.

Penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat yang turut berkongsi pandangan berharap pasukannya mampu melangkah lebih jauh dalam saingan Piala AFC musim ini selepas sekadar mara sehingga ke pusingan kedua pada musim 2013.
Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan 'Apek' di kalangan rakan dan peminat sukan turut menyeru rakan sepasukan supaya memberikan persembahan terbaik ketika menentang wakil Myanmar, Yangon United pada aksi pembukaan Kumpulan G di Stadium Thuwunna, Myanmar, Rabu ini.
"Kalau dapat tiga mata, ia merupakan satu bonus kepada pasukan dan sekiranya hanya dapat satu mata, itu pun sudah dikira agak baik," kata Khairul Fahmi yang juga penjaga gol kebangsaan.
Selain Yangon United, Kelantan bakal dicabar dua pasukan lain dalam kumpulan G iaitu South China dari Hong Kong dan kelab dari Vietnam XM Vissai Ninh Binh.
Untuk rekod, Kelantan pernah melangkah ke peringkat suku akhir Piala AFC pada 2012 namun tewas dengan agregat 2-6 kepada wakil Iran, Arbil SC dan musim lepas mereka sekadar mara ke pusingan kedua sebelum tumpas 0-2 kepada wakil Hong Kong, Kitchee SC.