KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 22 Mac 2014

FAM hukum denda PBNJ, KAFA

SUAR dibaling ke arah sebuah bas penyokong Perak di luar Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 18 Januari lalu.


"KAMI hanya mahu menegakkan kebenaran." Itu reaksi pengurus Perak, Datuk Azhar Ahmad ketika diminta mengulas hukuman denda yang dikenakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) terhadap Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) semalam.
PBNJ didenda sebanyak RM19,458.14 kerana tindakan segelintir penyokong Johor Darul Takzim (Johor DT) pada perlawanan Liga Super menentang Perak di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin 18 Januari lalu.
Dalam insiden tersebut, cermin belakang kereta milik Azhar pecah sehingga FAM mengarahkan PBNJ membayar pampasan bernilai RM4,458.14 kepada pengurus Perak itu sebagai ganti rugi.
"Secara jujurnya, saya masih trauma dengan insiden yang berlaku di Larkin sebelum ini. Biarlah hukuman ini menjadi pengajaran kepada pihak yang berkenaan,
"Kalau tidak ambil tindakan, mungkin perkara ini akan berlaku lagi. Saya masih hairan mengapa masih ada invidu yang mahu memecahkan cermin kereta saya, sedangkan Johor DT menang dalam aksi itu.
"Saya harap semua penyokong tempatan mengekalkan nilai harmoni dalam bola sepak. Sukan ini bukanlah mengajar kita berperang, sebaliknya kita seharusnya mengekalkan perpaduan," kata Azhar ketika dihubungi Kosmo! semalam.
FAM turut mendenda PBNJ yang mengaku bersalah terhadap dua lagi pertuduhan - menyalakan suar selepas tamat perlawanan selain gagal menyediakan kawalan keselamatan yang mencukupi.
Secara keseluruhan, PBNJ didapati bersalah terhadap tiga pertuduhan termasuk kes kerosakan kereta milik Azhar, yang membawa hukuman denda RM5,000 setiap satu pertuduhan.
"Saya berpendapat keputusan FAM sudah adil. Kepada penyokong-penyokong Perak, saya berharap mereka terus berdisiplin dan tidak menimbulkan sesuatu perkara yang buruk kepada PAFA (Persatuan Bola Sepak Perak).
"Jika tidak, PAFA akan sekali lagi menanggung hukuman selepas FAM mendenda PAFA RM20,000 baru-baru ini," tambah Azhar.
Selain PBNJ, Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) juga tidak terlepas hukuman daripada FAM.
KAFA didenda RM15,000 selepas mengaku bersalah terhadap tiga pertuduhan ketika Kelantan menentang Sime Darby FC pada aksi Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu 18 Januari lalu.
Tiga pertuduhan tersebut adalah membakar kertas flash card, mengeluarkan kata-kata kesat selain tidak menyediakan kawalan keselamatan yang mencukupi.
Setiap pertuduhan berkenaan dikenakan denda sebanyak RM5,000.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular