KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 29 Jun 2013

Semangat Farhan berkobar-kobar


FARHAN tidak rela berputih mata.


MUSIM lalu, beliau antara pemain yang menyumbang jumlah gol yang agak banyak untuk pasukan Kelantan pada saingan Piala FA namun, nasibnya tidak begitu baik apabila hanya sekadar menjadi penonton tatkala rakan sepasukannya meraikan kemenangan menewaskan Sime Darby untuk merangkul kejuaraan Piala FA.
Semuanya gara-gara memungut kad kuning kedua ketika aksi separuh akhir ketika menentang Selangor dan ia menyebabkan Norfarhan Muhammad terpaksa akur dengan peraturan yang ditetapkan menyebabkan dia digantung satu perlawanan sekali gus terlepas aksi final.
Musim ini, beliau antara watak penting dalam kesebelasan utama Kelantan yang berjaya membawa pasukan tersebut sekali lagi menjejakkan kaki ke pentas perlawanan akhir namun, skripnya berbeza apabila beliau tidak berdepan sebarang masalah untuk disenaraikan.
Beraksi pada perlawanan akhir ditambah pula lawan yang bakal ditentang antara pasukan terbaik dalam negara, nyata auranya cukup berbeza dan cukup untuk membuatkan beliau dan rakan-rakan sepasukan kini bersaing hebat untuk disenaraikan dalam kesebelasan utama.
Menurutnya, ketua jurulatih, Bojan Hodak sudah pasti akan menurunkan pasukan terkuat bagi memastikan kemenangan musim lalu dapat diulangi sekali lagi selain beliau juga mahu melengkapkan detik penting sepanjang kariernya sebagai pemain bola sepak profesional untuk beraksi di pentas sebesar itu.
"Final kali ini cukup bermakna untuk saya sekiranya disenaraikan untuk beraksi, musim lalu saya terlepas peluang kerana digantung. Pada aksi final 2009, saya menjaringkan gol biarpun kita tewas kepada Selangor menerusi sepakan penalti dan kali ini, saya berhasrat untuk sekali lagi mencetak nama sebagai penjaring pada perlawanan akhir.
"Pertembungan Kelantan dengan Johor DT merupakan detik yang sentiasa ditunggu peminat, kedua-dua pasukan mempunyai kekuatan seimbang dan pertembungan ini akan membuktikan siapa lebih baik," katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Katanya, beliau dan rakan-rakan kini sudah bersedia dan dua kemenangan Liga Super menentang Pahang dan Terengganu baru-baru ini melonjakkan lagi momentum pasukan dan berjanji untuk memberikan yang terbaik untuk seluruh peminat The Red Warriors.
Jelasnya, persediaan mental cukup penting untuk berdepan puluhan ribu penyokong sendiri dan lawan kerana secara fizikal tidak begitu banyak yang membezakan namun, pasukan yang memiliki kekuatan mental, mampu bertahan untuk memenangi perlawanan.
"Saya fikir semua pemain menyedari perkara tersebut. Bukan mudah beraksi pada tahap setinggi itu terutama apabila puluhan ribu penonton membanjiri stadium untuk melihat kita beraksi dan ia sudah tentu memerlukan kekuatan mental.
"Di sini, kita mempunyai sedikit kelebihan berbanding Johor DT biarpun mereka mempunyai ramai pemain bintang, pemain-pemain yang kita ada sebahagian besarnya pernah beraksi empat atau lima kali di pentas perlawanan akhir, ia mungkin membantu kita untuk lebih tenang," ujarnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular