KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 11 Jun 2011

'Mat Yo' ada kenangan indah di Bukit Jalil

[ JIKA dibiarkan bebas, Norshahrul (kiri) mampu menjadi pemusnah impian Terengganu malam inii ]
BUKIT JALIL mungkin sudah terlalu biasa bagi Norshahrul Id- lan Talaha.

Perlawanan melibatkannya di sana acap kali berakhir dengan kegembiraan seperti apa yang berlaku pada final Piala Malaysia dan Piala AFF Suzuki lalu.

Sebagai pemain berpengalaman, pentas perlawanan akhir seharusnya tidak mengundang kebimbangan malah, dia tentunya lebih arif bagaimana untuk memecah gawang Terengganu yang dikemudi Mohamad Sharbinee Allawee yang juga rakan sepela- tihnya bersama skuad kebangsaan.

Dua musim bersama Kelantan, nama Norshahrul tiba-tiba melonjak dan hampir setiap hari meniti di bibir, bukan sahaja penykong Kelantan tetapi pemerhati dan pencinta bola sepak tempatan walaupun dia sebelum itu sudah bersama pasukan kebangsaan ketika mewakili UPB-MyTeam.

Kemahiran dan ketajaman yang dimiliki sebagai seorang penggempur dilihat begitu sempurna, terutamanya ketika menggelecek lawan melalui garisan belakang padang sehingga ada yang menggelarkan Norshahrul sebagai The Linesman dan peluang di- miliki di dalam kotak penalti jarang disia-siakan.

Kelibatnya di padang memberi azimat dan tonik yang cukup berharga buat para peminat sehinggakan tatkala dia terbaring di padang kerana mengalami kecederaan, pasti ramai peminat yang resah dan tidak senang duduk.

Sebagai ‘anak emas’ puluhan ribu penyokong Kelantan, misi membawa pulang Piala FA buat kali pertama ke bumi Cik Siti Wan Kembang ini pasti terarah kepada Norshahrul dan sudah pastinya mengharapkan sentuhannya mam- pu mengecewakan Terengganu.

Bagi Norshahrul atau mudah dikenali sebagai ‘Mat Yo’, dia berharap mampu mencipta gol awal untuk menaikkan semangat rakan-rakan sepasukan dan tamba- han gol untuk memadamkan harapan Terengganu.

“Sebagai pemain perlawanan akhir berbeza dengan perlawanan biasa, jadi apa yang perlu diberikan mestilah lebih daripada biasa. Semua pemain kena beri lebih daripada seratus peratus untuk memastikan kejayaan.

“Kelantan perlu mencari gol awal untuk menambahkan lagi tahap keyakinan dan kalau dilihat pada perlawanan di Terengganu tempoh hari, saya yakin kita akan dapat membawa piala tersebut pulang ke Kota Bharu,” katanya baru-baru ini.

Tambahnya, kemenangan malam ini bukan saya membolehkan mereka melakar sejarah baru bola sepak Kelantan tetapi lebih daripada itu ia adalah hadiah dan tanda penghargaan kepada seluruh peminat yang sentiasa memberi sokongan padu.

Dalam pada itu, pemain pertahanan Kelantan, Daudsu Jamaluddin memberitahu, tiada apa yang perlu dibimbang mengenai pertemuan menentang Terengganu malam ini kerana semua pemain sudah bersedia.

Ketika ditanya kehadiran semula Ashaari Shamsuddin yang akan turun beraksi malam ini bersama Terengganu mungkin akan memberi ancaman besar kepada Kelantan, Duadsu berkata:

“Bukan mungkin tetapi pasti. Dia (Ashaari) seorang pemain yang cukup berkualiti. Pergerakannya perlu sentiasa dirantai dan diawasi dan dia tidak boleh diberi ruang kerana dia pemain yang laju dan licik.

“Terengganu sebuah pasukan yang baik. Mereka cukup bahaya, terutamanya melalui bola tinggi dan set piece. Coach (jurulatih) dan kami sudah berbincang mengenai perkara itu dan insya-Allah kami akan menyekat mereka,” jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular