KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Selasa, 11 Disember 2012

Kelantan, ATM Berdepan Ranjau

Piala FA 2013


SHAH ALAM – Laluan percuma pada pusingan pertama buat Kelantan selaku juara bertahan, rupa-rupanya tersembunyi ranjau apabila PKNS atau naib juara Liga Super musim ini, LionsXII menanti mereka dalam pusingan kedua Piala FA 2013.

Red Warriors yang juga juara Piala Malaysia dan Liga Super 2012, hanya beroleh sedikit tuah kerana diundi sebagai tuan rumah pusingan kedua satu perlawanan namun bakal turut berdepan kepadatan jadual yang melibatkan Piala AFC.

Jika lulus ujian itu, laluan Kelantan bakal berubah dengan menanti mereka kemudian ialah pemenang antara dua pasukan Liga Perdana, Sarawak-Melaka dan Preach Khan Reach (Kemboja) atau pasukan Liga FAM, PBAPP Pulau Pinang.

Undian getir kejohanan bola sepak kalah mati kebangsaan itu di sebuah hotel di sini, turut menimpa naib juara 2012, Sime Darby dalam pusingan kedua yang menanti pemenang pusingan pertama antara T-Team dengan Perlis yang dikembalikan ke Liga Perdana.

Dua pasukan separuh akhir musim ini, Kedah dan Terengganu pula mendapat laluan agak mudah dalam pusingan pertama dengan masing-masing cuma berdepan pasukan Liga Perdana, NS Betaria dan KL SPA.
Undian getir juga melanda naib juara Piala Malaysia dan juara Liga Perdana 2012, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bakal menentang bekas juara, Selangor seawal pusingan pertama lagi yang bermula 25 Januari 2013.

Nasib sama turut menimpa pasukan yang kini sering mendapat perhatian kerana dibanjiri ramai pemain kebangsaan dan seorang bekas bintang Sepanyol, Johor yang perlu berdepan Perak pada pusingan pertama Piala FA.

Kata Setiausaha Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Azman Ibrahim, “Laluan kami memang sukar pusingan kedua tetapi kami tidak memilih siapa lawan antara PKNS atau LionsXII kerana persaingan kalah mati ini mempunyai elemen kejutan dan nasib.

“Kami tidak akan mengambil mudah walaupun jika mara ke pusingan seterusnya yang bakal lawannya mungkin kurang sukar kerana seperti Sime Darby, tiada siapa pun menyangka mereka mampu ke perlawanan akhir (2012),” katanya.

Kata jurulatih LionsXII, V. Sundramoorthy: “Undian ini tetap getir kerana kami perlu bertandang ke PKNS (Petaling Jaya, Selangor) dan perlu melepasi mereka sebelum laluannya semakin getir untuk berdepan Kelantan.

“Kami menampilkan ramai pemain bawah 23 tahun selain hanya lima pemain skuad Piala Suzuki AFF iaitu Mohammad Shahril Ishak, Mohammad Isa Abdul Halim, Baihakki Khaizan, Fazrul Nawaz Shahul Hameed dan Muhammad Irwan Shah Anismail,” katanya.

Jurulatih ATM, B. Sathianathan berkata: “Cabaran yang besar kerana jika melepasi Selangor pun, Johor pula mungkin menanti kami seterusnya. Namun saya harap langkah kami lebih jauh musim depan setelah tersekat pusingan pertama lagi dengan Perak (2012).”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular