KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Sabtu, 20 Oktober 2012

Karathu pilih Kelantan



NORSHAHRUL (kanan) antara penyerang yang bakal menjadi sandaran Kelantan untuk merobek gawang ATM malam ini.



BIARPUN turun tanpa skuad yang lengkap, namun Kelantan mempunyai pemain berkualiti yang mampu menjana kekuatan pasukan selain pengalaman beraksi dalam perlawanan berprofil tinggi bakal menjadi penentu kejayaan.
Pengendali Kelantan musim lalu, Datuk M.Karathu terus percaya bekas anak didiknya itu mampu memikul tanggungjawab dan tanpa sebarang ragu-ragu beliau percaya Piala Malaysia kali ini akan pulang ke Negeri Cik Siti Wan Kembang sekali lagi selepas memenanginya pada musim 2010.

Menurutnya, taktikal dan corak permainan selain kekuatan fizikal serta mental akan menjadi penentu pasukan yang akan menjuarai perlawanan akhir kali kerana kekuatan yang ada pada kedua-dua pasukan cukup seimbang.

"Sudah pasti ia akan menjadi antara perlawanan akhir yang paling hebat pernah kita saksikan. Tanpa dua pemain penting saya fikir ia bukan pengakhiran untuk Kelantan kerana setiap pemain mereka mempunyai kualiti serta sedia untuk diturunkan.

"Malam esok (malam ini) sudah tentu sandaran utama adalah Norshahrul Idlan Talaha walaupun prestasinya agak tenggelam dan sentuhan penyudahnya bermasalah berbanding musim lalu. Beliau memerlukan gandingan yang baik seperti Indra Putra Mahayuddin dan Nurul Azwan Roya untuk membuka permainan dan ketiga-tiga mereka perlu lebih agresif," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, perlawanan malam ini merupakan peluang terbaik untuk Norshahrul Idlan membuktikan penyudahnya masih berbisa selepas melalui musim yang agak suram dan sentuhan magis pemain yang dikenali sebagai Mat Yo mungkin mampu menghadiahkan kemenangan untuk Kelantan.

Kejayaan terbesar yang pernah dikecepi oleh Karathu ketika mengemudi The Red Warriors ialah menjulang kejuaraan Liga Super buat kali pertama untuk Kelantan selain menjadi naib johan Piala FA untuk musim 2011.

Beliau berkata, Kelantan bagaimanapun harus berwaspada dengan jentera penggempur ATM apabila mereka mempunyai dua pemain flanker yang cukup laju, Christie Jayaseelan dan Zaquan Adha Abdul Razak yang mampu bertindak dengan baik.

"Benteng pertahanan sudah tentunya perlu bekerja keras terutamanya menyekat hantaran-hantaran lintang dan bola tinggi daripada ATM kerana Hairuddin Omar dan Marlon Alex James cukup gemar untuk menyudahkan hantaran seperti itu.

"Kelantan perlu beraksi secara berpasukan, mereka perlu menyerang dan pantas bertahan. Mula bermain bola rendah dan hantaran-hantaran pendek merupakan perkembangan yang baik tetapi gerakan yang dihasilkan perlu lebih berkualiti dan memerlukan sokongan jentera tengah seperti Badri Radzi dan Shakir Shaari," ujarnya.

Mengulas lanjut, Karathu menjangkakan perlawanan yang akan berlangsung malam ini pastinya cukup sengit dan menarik terutama kehebatan kedua-dua pasukan yang berjaya mengadunkan pemain berpengalaman dan pemain muda.

"Walau apa pun, saya fikir Kelantan akan menang dengan jaringan 2-1," jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular