KELATEBOLA

LESEN

Lesen Creative Commons
karya ini dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.

Ahad, 17 Februari 2013

Analisis Liga Super 2013: Selangor lwn Kelantan



Francis Forkey Doe (kanan) diasak pemain Kelantan, Obinna Nwaneri pada perlawanan Liga Super di Stadium Shah Alam, semalam.
Bismillahirahmanirahim
Lama dah x menulis rasanya. Selepas berehat agak lama, janji kebangkitan diterjemahkan kepada kedefeatan 0-2. Bukan nak marah tapi kecewa!
Menyentuh berkenaan taktikal, saya nampak perlawanan malam ini adalah mirip dengan perlawanan TRW vs ATM pada perlawanan pembuka tirai. Kalau admin boleh link dengan analisis TRW vs ATM lagi bagus. Penguasaan lawan ke atas flank dan opponent avoidance to engage secara intensif di kawasan tengah. Semua orang tahu (kecuali ???), TRW mempunyai kombinasi pemain tengah terbaik ketika ini. Jadi TRG menggunakan flank sebaiknya untuk mencipta 2 gol awal.
Idea asal Bojan meletakkan Daudsu dan Nik Sharul sebagai fullback mungkin bertujuan untuk membuat attacking duties. Namun keberkesan lawan menguasai flank menyebabkan jentera pertahanan TRW tidak boleh absorb. Adakah hantaran lintang lawan benar-benar mantap atau pemain lawan kita off position dan x challenge. Nik sangat baik apabila berganding di tengah bersama Obinna. Adakah sehingga perlawanan ini, pemilihan posisi masih lagi menjadi ujian dan perjudian?
Kemasukan Piya dan KM membawa sedikit nafas. Namun sudah terlewat. KM pada pandangan saya sudah mencuba sehabis daya dia, namun abiliti dan prestasi yang dipamerkan tidak mencukupi untuk membantu sesuai dengan status beliau sebagai pemain import.
Saya paling suka scene bila Piya dililit “Band Captain” oleh Indra, seolah-olah ada aura tersendiri. Tidak sampai 10 minit beliau di atas padang tidak kurang 10 hantaran tepat yang berkualiti dicipta beliau. Ia bukan sahaja soal Piya mencipta lorongan. Semua orang tahu Piya berkemampuan membuat killer pass pada ruang yg sempit, sudut yg sukar… Ia soal kesediaan rakan-rakan seperjuangan menerima hantaran beliau. Keserasian memang wujud, cuma ketumpulan jentera serangan sahaja.
Jentera serangan, x perlu diulas dah… Kita perlu Goal Machine ketika ini! Dalam musim-musim yang lepas, saya tidak pernah runsing kalau TRW bolos 2-0 1st half, kerana kita tahu enjin diesel lambat panas…Peluang untuk menang sentiasa ada. Sekarang setelah ketinggalan 2-0, kita hanya mengharapkan magik. Bagaimana kita nak sustain hingga ke pertengahan musim sementara menunggu tingkap perpindahan dibuka?
Berikut adalah kelemahan ketara pada taktikal permainan:
1. Skill – skill bukanlah suatu perkara yang boleh digilap sekelip mata. Jadi, bagaimana kita ingin menyesuaikan skill player yang sedia ada dengan tactical playing yang hendak dibuat. Perkara ini yang saya percaya memang menggeletek minda BH. Objektif tim adalah mencipta gol dan menang.
2. Passing – Sebelum kemasukan Piya, kita cuba bermain direct pass tetapi gagal kerana kita tidak dapat maju serentak ke atas kerana ancaman permainan laju dan counter attack melalui flank. Sepatutnya kita bermain short pass to space. Banyak kali saya sebut berkenaan ini. Pada ketika ini, hanya ini sahaja yang kita mampu dengan pilihan pemain yang ada. Setiap kali mana2 pemain memegang bola, paling kurang 3 orang pemain perlu berlari membuka ruang dan memberi opsyen untuk passing atau bersedia menerima bola.
3. Penguasaan tengah – Ini kekuatan kita dan kita perlu manfaatkan sebaiknya. Kita bukan Warrior yang bermain dengan ultra defensive dan prepare untuk counter attack. Sesuatu harus difikirkan supaya kita bermain dengan gaya permaianan dengan semua pemain berpeluang mencipta gol terutamanya midfield.
4. Taktik – Dari segi taktikal sebenarnya kita ketinggalan. Bukan TRW sahaja, bahkan keseluruhan liga kita. Selaju-laju tempo game malam tadi yang kita nampak laju, sebenarnya ia adalah perlahan pada peringkat global. Objektif kita bukan sahaja liga tempatan, kita juga mengejar AFC. Pengurusan KAFA kene selalu update berkenaan hal
ini. Semakin hari saya melihat gaya permaianan kita semakin tidak bersistem. Seolah-olah kita masuk ke padang dan try for luck.
5. Winger – Winger menjadi Decisive Factor kepada penciptaan peluang, attacking duties dan support defensive duties. Sehingga kini, kita tiada winger yang benar-benar mantap. Maaf menyentuh faktor umur, Farhan dan Indra hebat musim dulu, namun sudah berumur. Siapa pemain ketika latihan yang mampu mencabar posisi mereka dalam pemilihan kesebelasan utama. Ketiadaan cabaran dalam latihan dan pemilihan akan menyebabkan performance tidak progresif, lack of development. Kita ada pemain muda, namun dipercayai belum sampai masa untuk menjadi kesebelasan utama.
Dengan prestasi yang ditunjukkan sekarang, percaturan yang streotype, taktik dan taktikal yang mudah dibaca menjadikan saya ketiadaan idea untuk menulis. TRW bukan bergelut untuk berada dalam kelompok 5 terbaik, TRW sekarang bergelut untuk sustain agar tidak terperosok ke bawah liga. Tidak mustahil selepas ini saya berhenti. Bukan kerana kecewa, tetapi kerana ketiadaan idea. Eloklah dibaca semula semua analis sebelum ini terutamanya SWOT analysis.
Sebagai sisipan, saya quote ulasan lepas;
“Ketinggalan Mata – Sedar atau tidak kita sudah mengharungi 4 perlawanan dari 22. TRW sudah menghampiri 20% game dan cuma mengumpul 5 mata dari maksima 12. Jika diperhatikan dari rekod 2010 – 2012 juara liga mengumpulkan sekurang-kuran 77% daripada total mata maksimum. Musim 2013 mata maksimum 66. Untuk juara harus mengumpul lebih kurang 51 mata.Dengan berbaki 18 game, TRW harus menang sekurang 13 dan bakinya seri…tanpa kalah. Saya cuba untuk realistik, mampu ker?”
Macam mana jadinya ayat di atas selepas dari game ini?
Sekian pemerhatian saya sebagai seorang penyokong dan peminat TRW. Sesuatu haruslah dilakukan secara berani dan drastik. Semua pandangan di atas adalah dari kaca mata saya tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular